27 maj 2006

Miljöbilar och säkerhet

I förrgår hade DN en ovanligt indignerad artikel om att Gröna Bilister hade lyft fram trafiksäkerhetsmässigt dåliga bilar i sin lista över bästa miljöbilarna. Och man skriver att "Gröna Bilister lyckats tigga till sej" stora bidrag från Vägverket.

Visst, det är dåligt av Gröna Bilister att inte ha koll även på trafiksäkerhetsdelen. Man borde producera en lista över "de mest hållbara" bilarna istället för de miljöbästa. Ingen tjänar på att det blir nån sorts motsatsförhållande mellan bra miljö och bra säkerhet.

Men att Vägverket stöder Gröna Bilister är inte så märkligt. Ett av de fem trafikpolitiska målen som riksdagen ställt sig bakom är att vi skall ha en god miljö. Och detta arbetar Vägverket för på många olika sätt i sitt sektorsarbete. Och eftersom det finns mycket få organisationer som har miljöanpasning av transportsystemet på agendan är det kanske inte så märkligt att att Vägverket stöttar Gröna Bilister.

Och att som Maria Spetz, VD för Motormännen, tycka att det är märkligt hur "staten öppnar dörren för små särintressen" visar på hur illa det är med organisationer som just Motormännen. Gröna Bilister skulle naturligtvis inte behövts, utan en modern motororganisation skulle naturligt haft denna typ av arbete på agendan. Och att tycka att ett av de trafikpolitiska målen är ett särintresse visar hur lång väg de har att gå.

Så inte är det konstigt att Vägverket använder Gröna Bilister för detta arbete....

Och att som ayatollah-organisationen Bilfront tycka att Vägverket borde läggas ner för detta behöver vi inte ens kommentera.

Länkar:

DN-artikeln

0 Comments:

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home