30 september 2006

Eskapism?

Bilsalongen i Paris har öppnat. Båda de dagstidningar jag läser (DN och Sydsvenskan) skriver om detta, med stora färgbilder. Sydsvenskan konstaterar att det fanns miljöbilar och skriver några rader om dessa. Men mest om de motorstarka modeller som tycks dominera utställnigen.

DN har en krönika som tar upp frågan om hur bilindustrin kan forstätta att lansera dessa bilar i en tid när klimatfrågan tycks bli allt hetare! för varje dag. Och skriver intierat om den snabba tillväxten i av bilar i Kina och Indien.











Citroen C-Metisse

Och Citroen lanserar en konceptbil som är både sportbil och miljöbil: en diesel-hybrid. Med måsvingedörrar! Hur cool som helst. Och kanske är så att vi behöver även en del såna här bilder för att visa att man kan tänka nytt kring bilarna, utan att det måste bli trist. Och så kan vi fortsätta att drömma även i en värld där oljan är dyr och värmerekorden slås varje dag.

Framtidsyrken för en ny tid.
Dagens yrke: miljöbilsdesigner

Länkar:

Fler bilder på Citroen

Etiketter: , ,

29 september 2006

Sluta inte med dumheterna!

Billobbyn är som alltid på krigsstigen. De känner sig hotade av varje liten diskussion om att bilar inte bara innebär fördelar (vilket de definitivt gör) utan även ger betydande nackdelar. I många städer i Europa genomförs sedan 6 år tillbaka den 22 sept "I staden utan min bil". Det innebär att man gör olika åtgärder, som ibland innebär att man symboliskt stänger av några gator, för att visa hur en mer bilfri stad skulle kunna se ut.

Detta retar en del. I dagens GP finns en ledarkrönika om detta:
Allvarligt talat så är det på tiden att man slutar upp med dumheterna. Att försvåra för människor som behöver bilen är vansinnigt. Vill man på allvar minska trafiken finns det bättre åtgärder att ta till än att stänga av gator. Till exempel bör kommunen förbättra kollektivtrafiken så att den blir ett rimligt alternativ för dem som faktiskt skulle kunna lämna bilen hemma.
Att bilen behövs beror på att vi byggt ett samhälle där den behövs. Det finns, mej veterligen, ingen naturlag som anger att bilar behövs, eller? Det började redan under början på 1900-talet, när bil- och oljebolagen köpte upp spårvägssystem i USA och helt enkelt la ner dem, för förbättra möjligheterna för bilen. Att det finns stora externa köpcentra i varje svensk kommun beror på att samhället byggt ett vägnät som möjliggjort dessa centra osv osv.

Om vi skall klara framtiden med klimatförändringar, höga drivmedelspriser, trängsel etc är det helt klart att vi behöver en ny syn på transportsystemet. Och den kommer att innebära mängder med åtgärder: renare fordon och bränslen, restriktioner och trängselavgifter i de större städerna, bättre kollektivtrafik och det kanske viktigaste: en förändring av hur vi ser på bilen. Och i det perspektivet är det ingen dumhet att stänga av några gator för att visa för folk att det också finns andra sätt att förflytta sig än per bil.

Framtidsyrken för en ny tid.
Dagens yrke: stadsregissör

Länk: GP-artikeln

Etiketter: ,

28 september 2006

PPP - polluter pays principle - the Terminator way

En alldeles ny studie från NASA visar att jorden nu är varmare än på 12000 år, dvs sen förra istiden. Och detta beror på att de senaste 30 åren har temperaturen ökat med 0,2 °C. På NASA:s web finns en intressant och skrämmande film som visar jordens temperatur från 1882-2003. (Filmen är 8,5 Mb). Att vi måste börja agera för att göra något åt klimatförändringarna blir allt mer uppenbart för varje dag .
















Och man kan göra det på olika sätt. Ett sätt är som man gör i Kalifornien. Hade inte tänkt kommentera den stämning av bilindustrin som man gjort där, eftersom jag tyckte att nyheten blivit för gammal, men kom att tänka på det igen efter Jessicas trevliga kommentar i förrgår.


















Alltså: de amerikanska biltillverkarna stämde för ett tag sen den kaliforniska staten för att man ställt så höga krav på utläppen framöver. Nu har Arnold svarat med att stämma sex biltillverkare, 4 amerikanska plus Toyota och Honda. De kaliforniska myndigheterna motiverar sitt agerande med att man måste hantera de pågående och framtida effekterna av den globala uppvärmningen, vilket man redan nu lägger ut miljontals dollar på för ”planering, bevakning och infrastrukturella förändringar”. Stämningen är den första som försöker få tillverkare att ansvara för skador från fordonens avgaser.

Framtidsyrken för en ny tid.
Dagens yrke: emissionsadvokat

Länk: NASA

Etiketter: , ,

27 september 2006

Hållbara upplevelser - finns dom?

Vi jobbar just nu med att hållbarhetssäkra en strategi för en region. Dvs det finns en strategi men konsulterna som tagit fram den har inte förstått att världen håller på att ändras. Det handlar om en region som går över flera av våra nordiska länder - och har stora värden i form av natur, fjäll etc som man vill se som en möjlig tillväxtsektor. Frågan är då - finns det hållbara upplevelser - och i så fall kan man sälja dem?

>På dagens videokonferens berättade Sundsvall att "besöksnäringen" i Sundsvall till 40% består av besök i externa shoppingcenter - och hur gör vi sådana "upplevelser" hållbara? Externa affärsetableringar är per definition mycket svåra att få hållbara. Däremot kan kanske ett besök i Åre bli hållbart, om transporten dit kan ske på ett hållbart sätt.

I går kväll var hustrun och jag på en tämligen hållbar upplevelse. Den tillhör nog tredje stadiet av lyx, enligt American Express nya rapport om lyx som jag skrivit om tidigare, det man kallar för krävande lyx, dvs lyx för nördar. Vi var alltså på glasprovning. Dvs glas för vin.














Riedels Montrachet-glas för Chardonnay

Riedel heter företaget som gör dessa glas - ett glas för varje druva. Visst låter det nördigt? Men faktum är att det fungerar! Den ungerskfödde österrikaren som höll i provningen lyckades få oss alla att bli övertygade fans. Trots den svenske representantens sedvanlliga säljsnack.

Det hela är bara ren fysik. Hur stor yta doften kan komma ifrån, hur den samlas av glasets mynning, hur dessa faktorer påverkar var vinet träffar tungan osv, allt detta påverkar doft och smak i stor utsräckning. Chardonnay-vinet smakade otroligt olika i ett traditionellt glas, och i det speciella Montrachet Riedel-glaset, liksom Pinot Noir-vinet från Bourgogne i sitt speciella glas. Visst låter det nördigt, och det är det, men det funkar. Det ger ytterligare en dimension till vinupplevelsen. Visst låter det som en hållbar upplevelse? Och vi cyklade till och från provningen....

Framtidsyrken för en ny tid.
Dagens yrke: upplevelsecoach.


Länk:

Riedel

Etiketter: ,

26 september 2006

I 200 knyck mot 1000 - och trängselavgifter!

Detta inlägg är inlägg nummer 200 sedan jag började skriva den 1 januari. Nu är antalet läsare uppe i ca 1000 st per vecka, vilket känns uppmuntrande. Det enda som saknas är lite mer kommentarer från er läsare.

En följetong de senaste månaderna har ju varit trängselavgifterna, och deras vara eller inte vara. I dagens nummer av den stora tidningen (DN) finns en debattartikel av några centerpartister (och avgående folkpartister) som klokt nog tänker rösta ja.

Artikeln innehåller i stort alla de argument som jag lyft fram på bloggen den senaste tiden:
  • att trängselavgifterna är bra och behövs
  • att idén om att rösterna från kranskommunerna skulle räknas gör att de borde få tycka till om parkeringsavgifterna i Stockholm också
  • att man omedelbart bör starta systemet igen, och under tiden verka för att skatten görs om till en avgift efter nästa val
Läser riksdagsmän bloggar?

Den mest eleganta vändningen man gör i artikeln, och som även en moderat, Lennart Hedqvist, i morgonens Dagens Eko sade sig stå bakom, är denna:

Man kan låta både Stockholmarna och kranskommunerna få rätt. Hur då? Genom att man har kvar trängselskatten (som Stockholmarna svarat att de vill), och samtidigt till nästa val gör om den till en avgift (och då får kranskommunerna rätt eftersom de svarat ett de inte vill ha en permananent trängselskatt). Och man fortsätter: "när och om trängselavgifterna så småningom inte längre skulle behövas, är det upp till Stockholmarna att bestämma dess öde". Oila! Så är den inte permanent längre!

Verkligt elegant! Kör på, miljön väntar inte!


Framtidsyrken för en ny tid.
Dagens yrke: trängselavgiftscontroller.


Länk:

DN Debatt 26/9

Etiketter: ,

25 september 2006

Kultur och attraktiva städer

I Lund finns sedan många år Kulturnatten. Man var först i Sverige med detta evenemang. Den ägde rum i lördags, och det var 100-tals olika kulturevenemang att välja på från tidig eftermiddag till sen natt. Lund har ett fantastiskt kulturutbud, som man till vardags behåller mycket för sig själv. Men på Kulturnatten, den tredje lördagen i september, blir det synligt.














Foto: Pontus Tideman , Sydsvenskan


Själv lyckades jag få in 3 gallerier, en konsthall, 3 konserter (Bleckhornen, Accordian och Jonas Hellborg) och ett föredrag om hur Lund skall kunna bli kulturhuvudstad 2014. Höjdpunkten var helt klart Jonas Hellborg, den världsberömde basfantomen från Lund. Högt uppe på Västra Stations ingång, och tusen människor nedanför. Funk, slap-bas och mycket som lät som Pink Floyd och Emerson, Lake and Palmer (om nu nån minns dom).

Att en attraktiv stad måste ha ett attraktivt, levande kulturliv är självklart. Lika självklart är att kultur bidrar till att göra staden attraktiv. Satsningar på kultur blir en del av stadsutvecklingen.

Frågan om vad som gör städer attraktiva har intresserat mig allt mer under senare år. I lördags diskuterade jag i en debattartikel i Sydsvenskan hur Lund skulle kunna arbeta för att bli kulturhuvudstad 2014. Jag tror man måste anstränga sig rejält. Umeå, Kalmar och Gävle som man konkurrerar med ligger inte på latsidan.

Här kommer lite tips - för Lund och kanske för andra städer som vill arbeta på att bli en attraktiv stad.

Min artikel Sydsvenskan 23/9 2006

Artikel i DN om kulturhuvudstadskandidaterna

Idag startar jag en ny serie:

Framtidsyrken för en ny tid.
Dagens yrke: bilavvänjningskursföreståndare.

Etiketter:

24 september 2006

Den som cyklar hinner uppleva

Idag har jag och hustrun cyklat ToR mellan Lund och vårt sommarhus i Barsebäckshamn. Det är en sträcka på 22 km enkel resa. Dit hade vi lite medvind, och ambitionen att motionscykla. Då tog turen 53 min. Hem hade vi motvind och viss mjölksyra efter att också ha klippt gräs i en timme. Då tog turen 1,5 timme.

Det som slog mej mest (vi har faktiskt aldrig cyklat dit förut) är att man upplever saker på ett väldigt annorlunda sätt när man cyklar, jämfört med när man kör bil. I den lilla byn Flädie såg vi någon som grävt ner sin, för villaträdgårdar numera obligatoriska, blå studsmatta så att den blev i nivå med gräsmattan. Snyggt och smart.

I Lödde Sandskog såg vi en, som det tycktes, alldeles ny skylt med texten: "STOPP - avstjälpning förbjuden." Fantastiskt att tänka sig att det 2006, med återvinningscentraler i varenda kommun, finns folk som tycker att man kan kasta skräpet skogen...

Och vi såg nyharvade åkrar över hela den skånska böljande slätten. Slätt och slätt förresten. Det är några rejäla backar som vi passerade. Och när man erövrat den sista vid Gillhög, och hela Öresund ligger framför våra fötter, undrar man varför vi aldrig upplevt denna bild på samma sätt från bilen.

En förklaring är naturligtvis hastigheten. I 90 km/h upplever man helt enkelt inte verkligheten på samma sätt som i 20 km/h. Den franske filosofen Paul Virilio har grundat vetenskapsgrenen "dromologi" som handlar om hur vi upplever hastigheten. Han pekar på hur det moderna livet med sina höga hastigheter inte leder till ett nomadiserande liv, som man ibland säger, utan till ett evigt stillasittande. Den hyperaktiva, överstimulerande, orörliga människan kan bara passivt motta sin information. "Vad massorna en gång gjorde i biofåtöljen gör de nu helt enkelt i bilsätet". Vindrutan blir vår bioduk där vi passivt registrerar skeendet framför oss. Om man cyklar eller går upplever man saker som händer längs vägen, man hör barnstoj, traktorbrum, man luktar jord, bullbak och avgaser. Och man hinner se.

Etiketter: ,

22 september 2006

Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll

Richard Branson, ägare av Virgin, som både är skivbolag, flygbolag och tågbolag (säkert en del annat också) har beslutat skänka 22 miljarder till klimatforskning. Hela överskottet från Virgins resebolag, som Virgin Atlantic och Virgin Trains, ska under de kommande tio åren gå till klimatforskning. Totalt rör det sig om 3 miljarder dollar, motsvarande ca 22 miljarder kronor. Ett schysst sätt att betala utsläppsrätter för flyget!












Sir Richard Branson sällar sig nu till raden av mycket förmögna personer som satsar stora pengar för en bättre värld. Tidigare har jag skrivit om Bill Gates och Johan Eliasch (ägare till sportföretaget Head).

Branson har i en intervju sagt: ”Med extrem förmögenhet följer extremt ansvar”. Eller som Pippi sa: "Den som är väldigt stark måste också vara väldigt snäll".

Visst, när 50 av världens 100 största ekonomiska enheter (länder inberäknat) är företag så är det viktigt!

Dessutom: Idag är den den europeiska bilfria dagen. Ungefär 800 länder i europa genomför olika manifestationer för att visa vad en bilfri stad kan innebära. I Sverige tycks intresset ha minskat något, eller skall man kanske se det som om denna typ av åtgärder har mainstreamats. I varje fall så har organisationen Bilfront gått ut med ett extremtöntigt pressmeddelande. Så fånigt att vi inte berör det här.

Länk: I staden utan min bil Europa


Etiketter:

21 september 2006

Miljön och trängseln väntar inte till 2010

Dagens Nyheter, den stora tidningen, skriver idag på ledarplats en lång klok betraktelse över hur man kan hantera problemet med trängselavgifterna och de folkomröstningar som genomförts. Jag hänger med ända fram till slutsatsen.

Tanken bygger på att det är viktigt att man gör om skatten till en avgift. För då kommer alla att tycka att det är bra med avgifter eftersom man då ser att de går tillbaka till regionen. Och då måste man invänta ett val, eftersom det krävs en grundlagsändring.

Tanken är naturligtvis rätt. Det blir lättare att sälja idén om man vet att pengarna inte försvinner ner i ett svart hål i statskassan. MEN detta borde man kunna lösa genom en överenskommelse mellan staten och Stockholmsregionen, i väntan på en grundlagsändring!

Alltså: starta omdelbart systemet igen, efter att ha infört diverse förbättringar. Skriv ett avtal mellan Stockholmsregionen och staten, ta första beslutet om grundlagsändring, och fatta sedan nästa beslut vid valet 2010. Men låt inte miljön och trängseln vänta till 2010! Det vore att verkligen visa statsmannaskap!

Länk: DN:s ledare 21/9 2006

Etiketter:

20 september 2006

Så tröttsamt....

Diskussionen om trängselavgifterna i Stockholm fortsätter. Varför är det så svårt? Stockholmarna har röstat ja. Det är de som får stå ut med trafikens nackdelar. Och det är de som enligt beslut skulle folkomrösta om frågan. Punkt.

Att sen 14 av 25 kranskommuner bestämmer sig för att ordna missnöjes-jipporöstning är en annan sak. Även om Mats Odell, kd, som varit kommunikationsminister i förra borgerliga regeringen, säger i City: "Domen måste falla tung över socialdemokraterna i de kommuner som har förvägrat sina invånare att rösta i frågan". Vilket jag tycker är en konstig synpunkt, det var ju bara Stockholm som egentligen skulle rösta.

Jag har ganska svårt att förstå varför kommunerna runt Stockholm skulle rösta om detta. Tycker man då också kommunerna runt om kring våra storstäder skall rösta om hur höga parkeringsavgifter man skall ta ut också? Jag kan inte se skillnaden.

Etiketter:

Tänk vad en skyskrapa kan göra

I dagens DN finns en artikel om höghusförslaget i Lund som jag skrev om i förrgår. Förslaget fick tydligen godkänt i kommunstyrelsen. Och generade en hyggligt stor artikel med bild och allt. Det var länge sen en så pass stor artikel i den stora tidningen handlade om Lund.

Intressant att se hur fascinationen för höga hus genererar spalt-cm som säkert är värda en hel del. Men icke desto mindre tror jag att om planerna genomförs krävs insatser i centrum för att inte staden skall kantra mot nordöst.

Etiketter: ,

19 september 2006

Lika bra andra gången

Kommer just från "En obekväm sanning", som jag alltså sett för andra gången ikväll. Det beror på att vi sett till att hela företaget med respektive fick se filmen.

Gör det du också! Fixa så att din organisation går och ser den!

Den var bra även andra gången - utan kungens och Al Gores sällskap!

Tidigare inlägg om filmen 1
Tidigare inlägg om filmen 2

Etiketter:

Visst blir det ett ja?

Precis som jag skrev igår tycks det finnas en majoritet i riksdagen för trängselavgifter. Det visar en rundringning som nej-bladet nr 1, Svenska Dagbladet, gjort.

Och visst borde det bli på det sättet: att man skulle tillmäta resultatet i de 14 kommuner som jippo-röstat någon vikt blir ju ganska absurt när det finns 11 kommuner som inte röstat.

Länk:

Artikeln i Svenska Dagbladet

Etiketter:

18 september 2006

Ett hållbart val?

Valet är över och vi har fått en ny regering. Ur hållbarhetssynvinkel tycker jag det finns tre frågor att ställa:

1) Miljö: Alliansen har ju inte precis rosat marknaden med sin miljöpolitik. Inte förrän de sista veckorna på valrörelsen kändes det som om man började upptäcka att miljön faktiskt är en viktig fråga. Nu är det upp till bevis. Miljöproblemen finns kvar även idag och väntar inte på lösning.

Ett första sätt att visa att man förstår frågan är ju att omedelbart fatta beslut om att starta trängselavgifterna i Stockholm. Ja-majoriteten i Stockholms stad (54% ja mot 47% nej) får ju inte bättre miljö och mindre trängsel av att de 14 kranskommunerna sade nej. Och i riksdagen, som ju skall avgöra frågan, borde det finnas en majoritet för JA. (S+V+Mp+C+borgerligt ja).

2) Socialt: Illa att Sverigedemokraterna lyckas få så många mandat i kommunerna. I Landskrona är det över 20% som röstat på detta rasistparti. Här kommer att krävas stora ansträngningar för att på olika sätt ta hand om det sociala missnöje som detta pekar på. Det blir att stort tungt arbete med integration osv.

3) Ekonomi: Har Göran Persson hemorrojder? I intervjun på valvakan satte ha sig på en kudde, som alla såg. Kan han i så fall sköta skogen på godset, och leverera skogsråvara till etanol?

Skämt å sido så var det snyggt av president Persson att faktiskt avgå. Och bryta den stolta svenska traditionen som politiker, företagsledare och andra beslutsfattare har att aldrig avgå, utan alltid skylla på andra.

Länkar:

Om trängselvalet i DN

Etiketter: , ,

16 september 2006

Är detta Lund - verkligen?

I dagens Sydsvenskan kan man läsa att Gert Wingårdh ritat en - gissa vad - skyskrapa (surprise, surprise) för Lund. Den skulle placeras på det nya Brunnshögområdet - eller Lund NE - som det kallas i internationella sammanhang. Högst upp på Lunds "högsta punkten" vilket gör att den skulle bli 2,5 meter högre över havet än Turning Torso. "Som två människor med armarna om varandras axlar" säger Bengt Aronsson, stadsarkitekt i Lund, som gillar förslaget. Som två stövlar på tork tycker jag snarare. Den ena stöveln skulle bli hotell, den andra bostäder.


















Visst, huset är helt klart kaxigt, och struntar i sann Gert Wingårdh- och Rem Koolhaas-anda fullständigt i sin omgivning. Och det kanske man kan tillåta sig ibland, och huset kan säkert bli ett nytt landmärke. Men det finns två frågor man kan ställa sig, tycker jag:

1. Skall Lund verkligen konkurrera med Malmö just på detta sätt?
2. Finns inte risk för en allt för stor förskjutning av centrum attraktivitet mot nordöst?

Första frågan handlar om Lunds själ - om man verkligen skall försöka konkurrera med Malmö på den lite större stadens planhalva. Kan inte vissa uppleva det som lite töntigt av Lund att försöka slå Malmö i hushöjd?

Den andra är frågeställningen är kanske allvarligare. Lunds centrum kämpar idag mot dragningskraften från externa köpcentra, från Malmö, Köpenhamn osv. Redan tidigare har Lunds kommun aviserat att man funderar på att bygga en ny förvaltningsbyggnad på Brunnshög - vilket jag tycker är mycket tveksamt ur flera perspektiv som jag skrivit om tidigare.

Lund behöver ett nytt konferens- och kongresscentrum. Det bör ligga i stadens centrum och inte i utkanten. Är det inte mer Lund att bygga ett kaxigt hus i centrum, för dessa ändamål? Låt arkritekter som Rem Koolhaas eller Zahia Hadid göra ett förslag som lyfter centrum. Ett intressant inspirationsobjet är "The friendly alien" i Graz, som byggdes när Graz var kulturhuvudstad 2003.















Om man väljer att ge bygglov för en skyskrapa på Brunnshög, behöver man definitivt en stark motpol i centrum. Ordna en internationell arkitekttävling om ett nytt kongress- och konserthus i Lunds centrum!

Etiketter: , ,

14 september 2006

Regionförstoring är billigare än städer

Sitter på tåget hem från Stockholm. Har varit och pratat om regionförstoring och miljö på ett seminarium ordnat av Vägverket och Banverket.

I den nya trafikpropositionen "Moderna Transporter" står det nämligen massor om detta politikernas favorit-buzzword. Därför måste Vägverket och Banverket "förhålla sig till" begreppet.

Vi var tre talare, förutom jag själv Gunnel Forsberg, professor i kulturgeografi vid Stockholms universitet och Gösta Oscarsson, "pensionerad centralbyråkrat etc" (hans egna ord). Vi delade på de tre hållbarhetsaspekterna: Gunnel pratade om jämställdhetsaspekter, Gösta om den ekonomiska delen och jag själv om miljön.

I diskussionen om varför regionförstoringen finns hade Gösta två huvudspår: 1) det är starka ekonomiska drivkrafter som ligger bakom, 2) det är mycket billigare med regionförstoring än att bygga stad.

Gunnel pratade om att "fusionera diskurserna" (gud - tur att jag lärt mej dettafina ord av andra forskare) om tillväxt och jämställdhet. Dvs, sättet vi pratar om dessa båda företeelser, bör slås ihop. Och hon pratade vidare om "att lösa upp cementerade könskontrakt" - som jag tolkar som att få männen inse att de bör diska, sköta barn, städa och inte bara klippa gräsmattan och tvätta bilen.

En intressant dag, med en av slutsatserna som kan formuleras som: om kvinnor skall kunna ta del av regionförstoringen behövs restidsminskningar inte bara kring de resor som männen gör (45-60 min) utan även för de resor som kvinnorna gör (25-45 min).

Själv tycker jag att om man vill fortsätta att jobba för regionförstoring, måste man samtidigt tänka i motsatt riktning.Ok för om man pendlar till jobbet med tåg, men när man sen är hemma bör utbudet i sovorten vara sådant att man inte alltid behöver ta sig därifrån för att t ex gå på bio, besöka läkaren, gå i gymnasiet osv.

PS. Dagens i-landsproblem är löst. Stort tack till SJ som nu slutat med att köra nattåget mellan Malmö-Stockholm via Göteborg. Nu slipper man vakna mitt i natten när Oslovagnarna skulle kopplas av. Dessutom är nu ankomsttiden till Stockholm justerad tillbaka till som det var tidigare, dvs så att man kan duscha när tåget står inne på Stockholm C, och inte när det passerar alla växlar söder om Stockholm. DS

Etiketter: ,

13 september 2006

En rapport jag inte hoppas behövs

Borgerligt ja till trängselavgifter har gjort det som nån annan borde ha gjort för länge sen. Dvs ställt frågan om vad som händer med Stockholmstrafiken om det blir ett nej.

För egen del tycker jag att det vore mycket olyckligt med ett nej: Stockholms trafikproblem löses inte, förbifarter tar 10-20 år att bygga och ger ändå inte tillräcklig effekt - om ens någon, och världen runt omkring oss kommer att förlora ett gott exempel på att man faktiskt kan göra något åt trafik- och miljöproblem.

Ola Ullsten, som jag alltid tyckt var en träbock, har lyft sig i kragen och skrivet ett klokt debattinlägg tillsammans med andra i det borgerliga nätverket för ett ja. Läs det - och låt dej påverkas.

Länkar:

Rapporten om vad som händer vid ett nej
Debattartikeln

Etiketter:

12 september 2006

Dagens repriser

Svenska Dagbladet publicerar idag en ny undersökning som visar på en stor majoritet för JA till trängselskatten. 56% är nu för, och bara 34 % emot. Det måste svida en del för husorganet för nej-säjarna. Söndagen blir spännande.

Och i Aftonbladet läser vi att cykelhjälm kanske inte är så säkert som vi trott. En forskare vid universitet i Bath har kollat in 2300 interaktioner mellan cykel-bil och när cyklisten hade hjälm så körde bilisten i medeltal 8 cm närmare. Artikeln förtäljer inte hur man kan koppla denna fakta till säkerheten, men visst bör risken öka för cyklisten om de nära interaktionerna ökar i antal. Huruvida man totalt sett löper högre risk att skadas, med hjälm, är dock svårt att säga.

Länkar:

Svenska Dagbladet
Aftonbladet
Tidigare inlägg om cykelhjälmar

Etiketter: ,

11 september 2006

Vinnarna vill rösta nej...

Ett tiotal organisationer har fått pengar för att föra kampanjer för och emot trängselskatter:

Organisationer för ett ja till biltullarna:

Naturskyddsföreningen i Stockholms län
Kollektivtrafikant Stockholm
Gröna Bilister
Alternativ Stad
Borgerligt Ja.

Nej-organisationerna är:

Stockholms Handelskammare
Företagarna
ABC-åkarna
Fastighetsägarna
Motormännens Riksförbund
Skattebetalarnas förening

Båda sidor har fått 2,6 miljoner kronor att dela på inför folkomröstningen. Bland nejorganisationerna finns, vilket jag påpekat tidigare, 4 organisationer som organiserar de verkliga vinnarna på trängselskatterna: de som använder bilen i yrket, dvs de fyra första på listan. Och alla organisationer som brukar förespråka marknadslösningar. Undrar hur de tänker?

Etiketter:

10 september 2006

I valet och kvalet

Min frus kusin bor i Colorado Springs. Han är professor i elektroteknik, och allmänt en klok man. Träffade honom i fredags hos svågern och svägerskan i Eslöv.

Colorado-professorn har en lägenhet kvar i Stockholm, vilket gör att han skall rösta även i trängselvalet. Eftersom han är vetenskapsman har han läst in sej på frågan. Och precis som alla som gör det så drar han slutsatsen att han måste rösta JA.

I Lund har ett av partierna lanserat nya trafikpolitiska förslag. Man har gjort det på en detaljnivå som berättar exakt vilka busslinjer som skall gå var. Det ligger något djupt oroande i att politiker lägger förslag på kantstensnivå. Tjänstemännen i kommunen blir låsta och kan inte göra sitt arbete - och politiken måste handla om att peka ut riktningen och målet - inte detaljstyra detaljer som bäst löses av specialister.

Etiketter: ,

08 september 2006

Vem kan man lita på?

Idag recensceras "En obekväm sanning" i alla större media. Johan Croneman i DN undrar om filmen huvudsakligen är starten på Al Gores återvalskampanj.

"Det är allvarligt, självklart - om nu Al Gore, hans forskarvänner och aktivister har rätt vill säga.........Säger han det han säger därför att han är besatt av just sanningen? Eller besatt av tanken på makt (äntligen!)? Det blir helt avgörande för vår tolkning."

Göran Persson, som träffat Gore, tror att Gore överdriver. Det är nog inte så illa som Gore säger.

Det intressanta är att just detta tar Gore upp i filmen, detta att media ofta lyfter fram att det skulle finnas något tvivel om att växthuseffekten är ett problem. I Gores presentation finns en bild, som enligt honom själv är en av de mest uppmärksammade. Den visar hur man gått igenom 928 forskningsrapporter kring växthuseffekten, och hur många uppvisade något tvivel? Jo, noll!

Sen hade man gått igenom några hundra tidningsartiklar om växthuseffekten. Och hur många förde fram tvivel, som nu Johan Croneman och statsminstern gör? Jo 53%!

Jag förstår inte varför media i alla lägen måste välja denna ståndpunkt. Man tycks överdriva sin granskande funktion och kräver bevis som inte en forskarna kräver. Eller vill man bara leta sensation? Alla är inte som folkpartiet, säger en sak och gör nåt annat.

Etiketter:

07 september 2006

Kungen och jag: En obekväm sanning

Kommer ifrån en förhandsvisning av filmen "En obekväm sanning", ni vet Al Gores film om klimatförändringarna som jag skrivit om tidigare. Visningen ordnades av MISTRA och eftersom Trivector är programvärd för ett mistraprogram TransportMistra var Lena, som är programchef, och jag där. Tillsammans med kungen och drottningen, miljöministern, infrastrukturministern, ett tjog TV-meteorologer, politiker, Skansen-Jonas, Tomas Ledin (är han miljöintresserad?) och en hel massa miljöfolk.




















Filmen introducerades av Al Gore själv, och den var bra. Och mycket viktig. Den visar på hur allvarlig utvecklingen faktiskt är när det gäller vår klimatpåverkan. Men den gav också hopp. Gå och se den, och säg till alla dina vänner att också se den.

För oss som arbetar med dessa frågor gav kanske inte filmen några direkta nyheter, men presenterar fakta på ett oerhört bra sätt, som gör det möjligt att ta till sej för alla.

















På den efterföljande frågestunden fick vi blandannat veta att Al Gore förspråkar grön skatteväxling och skulle röstat ja till trängselskatter. Journalisten Pernilla Ström varnade Gore "de kommer att använda det" (de som ställde frågan alltså), men Gore svarade: Jag bryr mig inte!

Jag lovar att återkomma med mer inside information. Nu skall jag sova mej ner på nattåget till Lund för att kunna äta frukost med familjen. Godnatt.

Länk:

http://www.climatecrisis.org/

Aftonbladet

Etiketter:

06 september 2006

Varför är det alltid OK att köra för fort?

I dagens Sydsvenskan skriver Emily von Sydow, "journalist och författare bosatt i Bryssel" enligt den tecknade bild-bylinen, om hur hon under sommaren kört för fort i 8 europeiska länder, men bara bara åkt fast i ett. Stolt konstaterar hon att vi alla är ögontjänare, och att bara den nederländska polisen i Utrecht tog henne när hon körde 57 km/h istället för tillåtna 50 km/h.

Sen berättar hon om Ewa Hedkvist Petersen, socialdemokratisk EU-parlamentriker, som lagt fram en rapport om europeisk trafiksäkerhet, och blandannat pekat ut det kommande europeiska satellitsystemet Galileo som ett möjligt sätt att styra så att folk håller hastigheten.

Visst är det konstigt att det är OK att stjäla andras säkerhet, men inte deras saker? Jag minns att jag fått berättat för mig om en trafiksäkerhetskonferens här i Lund, kanske nån gång på 70-talet, och alla talarna gick upp i talarstolen och berättade förläget eller stolt att "ni vet hur det är, när jag körde hit så körde jag också för fort". Då stegade den legendariske sociologiprofessorn Joakim Israel fram och sa ungefär så här "i morse när jag cyklade hit blev jag plötsligt hungrig, så jag gick in i en affär och stal ett äpple".

Det gick ett sus genom salen, men sen utvecklade Israel tanken om att köra för fort är ungefär som att stjäla, man tar inte bara av sin egen säkerhet, utan även andras. Och det är dessutom en olaglig handlig, precis som att stjäla ett äpple.

Jag har burit med mig denna berättelse, som jag tror att jag fick höra av Christer Hydén, en annan legendarisk professor, i det diskussionstäta fikarummet på Inst för Trafikteknik, LTH. Efter någon av dessa diskusisoner med Christer och andra trafiksäkerhetsforskare där, bestämde jag mig nån gång på 80-talet att försöka att inte köra över hastighetsbegränsningarna. Oftast går det bra - men visst händer det någon gång att man ändå kör för fort. Vissa vägar talar ibland ett helt annat språk än skyltarna. Men jag försöker alltid.

Kanske kommer Galileo, med hjälp av ISA, Intelligent Stöd för Anpassning av hastighet, att göra det ännu enklare.

Etiketter:

03 september 2006

I Sverige gör vi som indianerna....byter stam

I veckan kom ett nyhetsbrev från Olle Wästberg, före detta politiker och numera generaldirektör på Svenska Institutet, med uppgift att sälja Sverige. Innehåller alltid några intressanta notiser. Detta är andra numret där han tar upp frågan om den, som det tycks, svenska företeelsen med totalt stambyte. Och nej, det handlar inte om nån "tribal change" utan om den epidemi med byte av avloppsstammar som tycks dra fram över landet.






















På senare år har jag själv varit med om:

2004: Trivectors lokal på Kungsholmen i Stockholm i ett hus från 1870. Kan ju tänkas behövas. Men vi kom inte överens med bostadsrättsföreningen som just tagit över kåken från AP-fastigheter. Istället flyttade vi till nuvarande lokal vid Norra Bantorget.

2005. Min 83-åriga pappa har köpt lägenhet i ett centralt 60-talshus i Eslöv. Och där har man diskuterat i ett par års tid om stambyte. I ett hus från 60-talet! Har HSB trygghetsnarkomani?

2006. Vår dotter som just köpt lägenhet i centrala Lund. Gammal charmig kåk. Får besök av inhyrd konsult. Och gissa vad man skall göra?

Jag tror som Olle Wästberg. I Sverige är vi vana vid stora kollektiva lösningar. Om det behövs bytas avloppsledningar någonstans i ett hus så skall det minsann drabba alla lika. Och därför gör vi ett totalt stambyte.

Etiketter:

01 september 2006

Klassiker? Icke sa Nicke!

Igår och idag har Volvo stora helsidesannonser med budskapet ”Provkör framtidens klassiker i helgen”. I annonsen finns två snygga färgbilder på två olika Volvo. Den översta bilden är från 1953 och föreställer en Volvo Duett, ni vet Volvos verkligen klassiska personskåpbil som levde ett liv bland hantverkare och andra med transportbehov i minst 30 är efter 1953.














Den andra bilden är från 2006 föreställer en Volvo XC90, ni vet den där stora SUV:en som drar 1,5 gånger så mycket bränsle som andra stora bilar och är fullständigt onödig för de allra flesta som äger den. (Det är naturligtvis helt OK att äga onödiga saker, men helst skall de ju inte stjäla miljö- och säkerhetsutrymme för andra....).

Det hjälper inte hur mycket Volvo vill att XC90 skall bli samma klassiker som Duetten. Det kommer den aldrig att bli. Volvo Duett fyllde ett verkligt transportbehov, och älskades av hantverkare och hemmapulare i decennier. XC90 fyller naturligtvis också ett behov, men knappast ett transportbehov. Och den lanserade i precis fel tid – till och med i USA har försäljningen blivit en besvikelse – bland annat på grund av ett uppvaknande efter Katrina-orkanen 2005, och antalet ”samvetskonsumenter” ökar.

För som krönikören Madelaine Levy skrev i Fokus häromveckan: "Den som stjäl jorden från sina barn genom att köra SUV kommer snart att vara hopplöst ute".

PS. Annonsen är snyggt gjord efter en gammal bild tagen i stadsdelen Guldheden i Göteborg. Guldheden brukar jämte Vällingby lyftas fram som bra exempel på klassisk folkhemsarkitektur från 40- och 50-talet. Alltså inte den bild som finns ovan. Volvos eget typsnitt är som alltid tryggt och utstrålar säkerhet. Men jag tror inte på budskapet! DS

Länk:

Bloggartikel om samvetskonsumenterna

Etiketter: ,