20 mars 2007

Trafiksäkerhet och miljö - och i morgon kollektivtrafik

I kväll har jag föreläst för universitetets miljöförening Hållbart universitet. Kul att prata för studenter med stort intresse för denna typ av frågor. En av de kanske mest intressanta frågorna kom från en student som undrarde om det inte blivit för stort fokus på trafiksäkerhet och för litet på miljö. Nu tycker jag inte man skall ställa trafiksäkerhet och miljö mot varandra, men frågan är ändå intressant. Trafiksäkerhetsfolket har lyckats få ett mycket tydligt fokus på sina frågor genom nollvisionen. Vi behöver kanske någon form av liknande enkel lättfattlig metafor för det vi behöver åstadkomma med trafiken inom miljöområdet. En nollvision för fossila bränslen kanske?

I morgon skall jag gå på seminarium om kollektivtrafikens framtid. Just nu genomförs en omfattande seminarieserie över hela Sverige. Det beror på att regeringen (den förra) gav ett regeringsuppdrag till Banverket och Vägverket att ta fram ett handlingsprogram för kollektivtrafiken ”Koll framåt – nationellt handlingsprogram för kollektivtrafikens utveckling”.

Programmet ska syfta till att öka kollektivtrafikens andel av transporterna utifrån resenärernas behov samt ha fokus på regional tillväxt. Det är indelat i fem prioriterade delområden och nya viktiga områden ska läggas till efter hand.

- Samordning av system för information, bokning och biljetthantering
- Attraktiva, tillgängliga och effektiva bytespunkter
- Kraftsamling för en tillgänglig kollektivtrafik för funktionshindrade
- Kvalitet i kollektivtrafiken
- Kollektivtrafik i gles- och landsbygd.

Vi har hört det förut. Listan ovan ser ut precis som samma lista har gjort ett otal gånger de senaste 20 åren när olika ansträngningar gjorts för att förbättra kollektivtarfiken. Men inget har hänt.

Problemet är inte att beskriva de åtgärder som behövs. Kunskap om detta finns sedan minst 20 år tillbaka i tiden. Problemet är att se till att åtgärderna genomförs. Detta borde seminariet handla om. Få se om denna fråga lyfts i morgon.

Min andra synpunkt är man glömmer bort att diskutera kollektivtrafikens roll i ett hållbart samhälle där bränslet för personbilar är dyrt, och fler och fler åker kollektivtrafik för att alternativet fakstiskt är för dyrt. Hur klarar vi kollektivtrafiken i ett sådant läge?

Återkommer i morgon om hur diskussionen gick.

Länk:

Delrapport från Koll framåt

Etiketter: , ,

0 Comments:

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home