08 mars 2008

Sätt buss, gående och cyklister i centrum

Solen skiner och jag tänker ta mej en promenad ner till stan för att inhandla ett par jeans. I Lund är fotgängare och cyklister i majoritet i stadskärnan tillsammans med bussresenärer.

Här kommer 18% av kunderna med bil, 20% med buss, 6% med tåg, 30% med cykel, 24% till fots och 2% med annat. Siffrorna kommer från en undersökning vi på Trivector gjorde 2006, och som jag skrev om i ett inlägg den 5 april 2006.

Just nu pågår en politisk diskussion om att det är så många bussar i centrum. Man har tillsatt en utredning för att se om man kan få bort en del av de stora bussarna, men då är man förmodligen fel ute. De som sitter i bussarna gör nämligen det för att de har ärende i centrum, inte utanför. Flyttar man ut bussarna blir det längre att gå och några väljer att ta bilen istället, antingen till centrum eller till externcentrat Nova Lund. Nåja vi har fått i uppdrag att studera var bussresenärerna har sina målpunkter så snart vet vi. Hoppas jag har rätt....

Och yteffektivitetsmässigt bör vi prioritera bussresenärer och cyklister. Erik Sandblom, flitig kommentatör på denna blogg, kommentarade idag! inlägget från 2006, med uppgifter från The Copenhagen Bicycle Culture Blog (som jag hittills missat) om en undersökning från Bern i Schweiz som visar att cyklister handlar för mer pengar per kvadratmeter parkeringsyta än bilister: €7500 per kvadratmeter för cyklister och €6625 för bilister.















Bilden ovan, som jag hittade genom den köpenhamnska cykelbloggen visar varför. Det är ett cykelställ av Adrien Rovero 2005.

Just när jag skriver detta inlägg ringer det på dörren och en försynt herre vill bjuda in mej till ett möte den 22 mars årets viktigaste dag. Han var från Jehovas vittnen och såg lycklig ut. Han promenerade.

Länk:
Copenhagen Bicycle Culture Blog
Adrien Rovero InOut Designers

Etiketter: , ,

5 Comments:

At söndag, mars 09, 2008, Anonymous Öresundspendlaren said...

Själv åker jag mest buss, tåg o metro. Men cykeln ska snart dammas av den med.

 
At söndag, mars 09, 2008, Blogger Christer Ljungberg said...

Synd då att det inte blev nån cykelbana på bron!

 
At måndag, mars 10, 2008, Blogger Zakkaliciousness said...

En cykelsti på Öresundsbron ville have været fantastisk.

Du finder mange gode danske og EU undersøgelser på min blog - Copenhagen Bike Culture - hvis det har interesse. Jeg har oversat en del.

Traffic kills more people than traffic accidents
og denn e post har en link til en pdf som er værd at kigge på.

plus meget mere. :-)

 
At lördag, mars 15, 2008, Blogger Bengt Gustafsson said...

Angående bussar i centrum är det väl inte helt otroligt att det är för många busar i centrum. I alla fall om bussnätet är organiserat på vanligt sätt radiellt med byten i centrum. Och hur skulle det annars vara organiserat? Så att alla kan åka direkt dit de ska kanske?

Samtidigt i Glboen fick din nästan namne Christer Sjögren sin första poäng i en TV-tävling. Där man nyss fick höra en bra låt: Maya Hirasawa med The worrying kind.

 
At lördag, mars 15, 2008, Blogger Christer Ljungberg said...

För många busar är det helt säkert, men nte för många bussar.

Och spårtaxi i Lunds innerstad tror jag är mest omöjligt av allt...

Maya Hirasawa var klart bäst!

 

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home