13 augusti 2008

Allt är som vanligt

Har börjat jobba den här veckan och sakta börja allt gå tillbaka till det vanliga. Som t ex att vi fortsätter att planera för ett icke hållbart transportsystem.

I dagens Sydsvenskan kan man läsa att Kävlinge kommun godkänt detaljplanen som en kraftig utbyggnad av Center Syd, det redan mycket stora externa köpcentrat vid Löddeköpinge längs E6:an. Grannkommuner har protesterat, och länsstyrelsen har haft tvivel om det kloka i en utbyggnad av främst miljö- och trafikskäl.

Men man lägger sig på grund av två skäl och det första är att utbyggnaden ger arbetstillfällen - fler än vad som man kan förlora i grannkommunerna, tycks man resonera. (Eller rättare det försvinner enstaka jobb på många ställen - och därmed kommer det inte att märkas - men dessa samlas i Kävlinge och märks där - Voila!).

Det andra skälet är att Kävlinge kommun lovat att köpa in fler bussavgångar till och från centret - "och då kände vi att vi inte längre hade någonting att sätta mot förslaget, säger länsarkitekten Kerstin Nilermark".

Naturligtvis är det inte bra att vi fortsätter att att bygga samhället på ett sätt som ständigt ökar på trafiken när vi har ca 100 månader på oss att utsläppen att minska istället för öka.

Trafiken runt centrat kommer att öka och därmed utsläppen. Både vi på Trivector och flera andra forskare har i 10 år visat att denna typ av centra ökar trafiken. E6:an är redan idag ganska belastad och en utbyggnad av Center Syd kommer att späda på detta och ge krav på nya körfält - som kommer att öka trafiken ytterligare.

Men centrumchefen Peter Mathiason har lösningen: "– Det är en generell samhälls­trend att människor vill kunna tillbringa tid på köpcentrum. Oftast ligger dessa utanför staden och de flesta tar bil för att komma dit. Men vi ska bygga en ny av- och påfart från motorvägen så att bilister slipper köra i rondell efter rondell för att komma fram. Då minskar luftföroreningarna och vägen till Center Syd blir kortare."

Kvalificerat nonsens tyvärr. Men ännu mer konstigt är den engelska ägaren Nordic Retail Funds agerande. Har de ingen avdelning för omvärldsbevakning? I USA har redan idag många stora externcentra stora poblem. I takt med att bensinen blir dyrare överger kunderna centra som ligger långt borta från städerna - som Center Syd. En liten lätt googling kring ämnet ger mängder av artiklar om nedlagda eller problemfyllda malls och outlets.

Trenden börjar synas även i Europa. Och i Sverige vill flera fastighetsutvecklare istället satsa på handel inne i städerna. Vi har arbetat med sådana projekt i såväl Malmö som Göteborg den senaste tiden.

Så lagom till utbyggnaden av Center Syd är klar så minskar kundunderlaget på grund av dyrare transportkostnader - och också ändrade synsätt hos yngre personer.

Länkar:
Sydsvenskan om Center Syd-utbyggnaden
Sydsvenskan om länsstyrelsens uttalanden
De-malling of America
Reuters: Gas prices may cancel outlet savings
New York Times: To Save Gas, Shoppers Stay Home and Click
High gas prices cause shoppers to stay local

Etiketter: , ,

8 Comments:

At torsdag, augusti 14, 2008, Anonymous Mats Améen said...

Den helt dominerande delen av resorna till Center Syd kommer ändå att ske med bil även om kommunen köper till lite bussturer. Jämför med Burlövs center - i utmärkt kollektivtrafikläge - där ändå bara några få procent av kunderna åker kollektivt. Märkligt att Länsstyrelsen låter sig bevekas av sådan kosmetika!

 
At fredag, augusti 15, 2008, Anonymous Krister said...

Att centrumchefer inte har koll på vad som är stort och smått får vi nog leva med... Men att länsarkitekter och andra planeringsansvariga inte kan göra bättre bedömningar av möjliga effekter av "några fler bussavgångar" är rätt skrämmande. Antagligen behöver regelverken skärpas upp avsevärt vad det gäller konsekvensbeskrivningar. Natur- och kulturmiljö har kommit en bit på vägen men konsekvenser i form av trafikgenerering verkar ha frikort trots ambitiösa klimatmål.

 
At lördag, augusti 16, 2008, Anonymous P. Envall said...

Som sagt. Tror länsarkitekten att några fler bussavgångar kompenserar miljöaspekterna och tillgänglighetsaspekterna? Jag tycker spontant att det låter (mycket) tveksamt att det är så. Men det är klart jag kan ha fel. Frågan är dock vilken analys länsarkitektens säkra slutsats grundas på?

 
At söndag, augusti 17, 2008, Blogger Christer Ljungberg said...

Visst är det så. Det krävs mycket mer för att få fler att åka kollektivt till externhandel. Ett riktigt högt bensinpris t ex.

Vi fortsätter marschen mot det ohållbara transportsystemet - allt för tillväxten och jobben - fastd e bara flyttar från LAndskrona och Eslöv till Löddeköpinge.

 
At söndag, augusti 17, 2008, Blogger Christer Ljungberg said...

Visst är det så. Det krävs mycket mer för att få fler att åka kollektivt till externhandel. Ett riktigt högt bensinpris t ex.

Vi fortsätter marschen mot det ohållbara transportsystemet - allt för tillväxten och jobben - fastd e bara flyttar från LAndskrona och Eslöv till Löddeköpinge.

 
At onsdag, augusti 20, 2008, Blogger Bengt Gustafsson said...

En riktigt bra kollekitivtrafik som går fortare än bilen kanske kunde hjälpa?

 
At onsdag, augusti 20, 2008, Blogger Christer Ljungberg said...

Bengt!

Center Syd ligger ute på vischan vid E6 och inte ens SIKA:s förhoppningssystem GTS skulle funka särskilt bra. MAn kommer från många olika håll - och anläggningen är helt byggd för bilar...

 
At onsdag, augusti 20, 2008, Blogger Christer Ljungberg said...

Bengt!

Center Syd ligger ute på vischan vid E6 och inte ens SIKA:s förhoppningssystem GTS skulle funka särskilt bra. MAn kommer från många olika håll - och anläggningen är helt byggd för bilar...

 

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home