22 november 2009

Hållbara kultursidor

Har ni upptäckt att det är på kultursidorna som det förs en stor och viktig del av diskussionen kring hållbarhet och miljö? I de båda dagstidningar som jag läser, DN och Sydsvenskan, blir det allt oftare som man hittar intressanta artiklar och tankar kring detta på denna plats.

I dagens Sydsvenskan finns två stycken. Den första är en intressant betraktelse av fenomenet externa handelscentrum, med Svågertorp i Malmö som exempel. Dit åker man inte för man vill - utan för att man måste, skriver de båda journalisterna Anna Hellsten och Julia Svensson. "Allt är samlat för att politikers och medias favoritmålgrupp, stressade småbarnsföräldrar i renoveringstagen, ska kunna konsumera allt de behöver på en gång".

Men här går nog Julia och Anna vilse. För externhandeln finns inte till för att ge oss allt vi behöver - utan för att locka oss att köpa allt vi inte behöver. Folk åker inte dit för att de behöver, utan istället för att åka till skogen och promenera.

Artikeln hänvisar också till Svågertorps nya annonstidning Checkpoint Svågertorp där man kan läsa att det är "självklart" att ta tåget, bussen eller cykla dit. "En ekologisk ursäkt för att köpbyn enligt västkustskamerikansk stadsutglesningsprincip byggs på jungfrulig mark, trots att Malmö stadsbyggnadskontor predikar förtätnigens evangelium för den hållbar staden".

Och visst, så ser det ut i varenda svensk kommun: Översiktsplaner och visioner pratar om hållbarhet och behov av minskat bilresande. Och ofta har man också projekt som jobbar med att försöka förverkliga dessa intentioner. Men samtidigt har man alltid stora projekt och strömningar som helt överskuggar jobbet med förtätning etc. Och som driver på utglesning, ökat resande och mer utsläpp.

Artikeln innehåller ytterligare ett fel när man påstår att skräcken för att köpcenter ska utarma innestaden förmodligen är överdriven, och tar Lund som exempel. I Lund är det nu snart bara de stora kedjorna som kan överleva inne i centrum. Småbutiker som inte tillhör kedjor försvinner, liksom antikvariat och gallerier. Och kvar blir de stora kedjorna av kläder, skor och det jag brukar kalla för mög-butiker (mög är skånska för skräp/gödsel, dvs butiker som säljer onödiga småpryttlar tillverkade av en underbetald taiwanes, som arbetar 14 timmar om dagen i en fabrik som släpper ut onödigt mycket av allt som går att släppa ut...).

Vänder man blad i Sydsvenskans kulturdel finner man en intressant intervju med Jonathan Safran Foer, vars två romaner jag gillar mycket. Nu handlar det om hans nya bok, "Eating animals" som alltså är en faktabok om djurindustrin. Foer riktar mest in sig på den grymma djurindustrin i sin argumentation för varför han inte äter kött.

Den avslutande moraliska berättelsen är intervjuns clou:

"I slutet av andra världskriget var hans judiska mormor på gränsen till död av unernäring. Men så kom hon till en bondgård, där en rysk jordbrukare gav henne en fläskbit. men hon ville inte äta den.
"Varför? För att den inte var kosher?" frågar Jonathan Safran Foer sin mormor.
"Så klart."
"Inte ens för att rädda dit liv?"
"Om inget betyder något, finns det ingenting att rädda."

(Sen kan man ju undar om en religionens makt, och att ett visst sätt att slakta är viktigare än livet? Men inställningen är knivskarp.)

Länkar:
Artikeln om Svågertorp
Artikeln om Foer

Etiketter:

8 Comments:

At måndag, november 23, 2009, Anonymous Livet efter oljan said...

Om detta handlar Björn Forsbergs utmärkta bok "Tillväxtens sista dagar". Jag har skrivit om hans bok på min blogg:

"Björns slutsats är att miljöfrågor numera har en framträdande roll i högtidstal, i policydeklarationer och i politiska utspel – men att detta endast ger sken av handlingskraft eftersom den politiska viljan att backa upp dessa inte finns. Det finns alltså en viktig och sällan uppmärksammad skillnad mellan vad som sägs och vad som faktiskt görs. Vad som faktiskt görs är att beställa miljöutredningar på långa band, varefter resultaten och rekommendationerna samvetsgrant ignoreras."

http://efteroljan.blogspot.com/2009/09/tillvaxtens-sista-dagar-av-forsberg.html

 
At måndag, november 23, 2009, Blogger Matsey said...

Mycket intressant läsning Christer. Framförallt eftersom jag själv just nu arbetar med en undersökning av Urban Consolidation Centres kontra externa köpcenter.

Så ett stort tack för inspirationen och länken till Sydsvenskan. :)

 
At måndag, november 23, 2009, Anonymous Camilla said...

De gånger jag åker till Svågertorp är det faktiskt för att jag måste. För att handla något verkyg eller tyg till kläder (vilket verkar vara i princip omöjlgt att handla i centrala Malmö). Jag cyklar, åker buss eller tåg. Och varje gång blir jag lika arg för att det är jättesvårt att ta sig fram. Från busshållplatsen måste jag gena över en gräsplan (vilket inte går om jag har barnvagnen med mig för det skumpar för mycket). När jag cyklat har jag råkat ut för att cykelbanan helt plötsligt tog slut och jag tvingades att irra vidare på gc-banor i helt fel riktning alternativt ge mig ut bland bilarna. När jag väl kom fram till butikerna jag skulle besöka låg cykelstället långt från entrén/fanns inte alls. Suck.

 
At måndag, november 23, 2009, Blogger Erik Sandblom said...

Livet efter oljan, jag håller inte med om att miljöutredningarna ignoreras. Det är som Christer säger, det görs en massa bra projekt inom trafik och stadsplanering. Men samtidigt bygger man nya motorvägar, nya externa köpcentrum och nya villamattor.

Det är som att bygga nya kolkraftverk brevid alla vindkraftverk. Det leder inte framåt.

Det är märkligt att kunskapen inte fastnar (nya vägar alstrar ny trafik, de flesta bilresor är cyklingsbara). Kanske beror det på att motorvägar och bilar ser stora och moderna ut. Fem cyklar smälter in i bakgrunden, men fem bilar ser ut som mycket trafik. Kaptensgatan i Malmö har t ex 9000 cyklister per dygn trots att det bara är en liten oansenlig cykelbana.

 
At måndag, november 23, 2009, Blogger Christer Ljungberg said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

 
At måndag, november 23, 2009, Blogger Christer Ljungberg said...

@Camilla: Jo jag funderade faktsikt på att skriva det också. Visst har du rätt att centrum ibland utarmats så att man ibland "måste" ta sig till extrencentrat!

 
At måndag, november 23, 2009, Anonymous Livet efter oljan said...

Jag måste påpeka att jag citeter/refererar till Björn Forsbergs bok, "Tillväxtens sista dagar".

Det är alltså *han* som menar att utredningar ignoreras. Han har gjort några själv och det är som sagt hans slutsats...

 
At onsdag, december 02, 2009, Blogger Erik Sandblom said...

YimbyGBG har ett intressant inlägg om detta idag. Man försöker bygga i "kollektivtrafiknära lägen" men beaktar inte alltid kvaliteten på vägen till hållplatsen. T ex ökar tryggheten om service, verksamhet och handel finns längs vägen.
http://gbg.yimby.se/2009/12/kollektivtrafiknara!-jo-m_787.html

Han kopplar ihop detta med kostnaden för kollektivtrafik och infrastruktur. Det blir väldigt dyrt att öka kollektivåkandet om det inte smälter in som ett naturligt val i folks vardag.

Man borde prata mer om kostnadseffektivitet i kollektivtrafiken tycker jag. Annars sägs det ju ofta välmenande att "det måste få kosta". Fast då tänker man kanske inte på vad det är som är kostnadsdrivande, nämligen bebyggelse som t ex externa köpcentrum som är dum mot kollektivtrafiken.

 

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home