30 maj 2010

Fossilsamhällen är inte hållbara

Gick genom Lundagård för en stund sedan. Hem från en trevlig middag hos dottern. Blåste kallt som en höstdag, och det kändes konstigt med de blommande syrénerna. Sommaren verkar sitta hårt inne. Men inte överallt - i Indien dör hundratals i den värsta värmeböljan som uppmätts. Så de som tror att vi ser en nedgång i temepraturerna på jorden har fel trots den kalla vintern och den kalla våren. Det senaste året har ändå varit ett av de allra varmaste - globalt sett.

Jag har inte skrivit mycket om den pågående oljekatastrofen utanför Louisianas kust. Men eftersom den bara pågår och pågår börjar det bli dags. Häromdagen räknade jag ut det det rinner ut ca 1 promille av jorden oljeförbrukning per dag. Här kan du se hur det ser ut - 1 gallon = 3.785411784 liter. Ungefär.


WKRG.com News

Räknaren har jag hittat på Sierra Clubs webbplats. Sierra Club i USA är en av världens äldsta miljöorganisationer, startad 1892.

Det kommer nu allt fler rapporter om att säkerheten inte varit rätt skött på Deepwater Horizon. Och BP säger nu att läckaget kan pågå i månader.

Själva katastrofen har en nära koppling till peak oil. Om det inte varit så att det blivit svårare och svårare att hitta ny olja hade man aldrig brytt sig om att borra efter olja på det djup man nu gör. Precis som man inte heller skulle exploaterat oljesanden i Alberta i Kanada som jag skrivit om tidigare.

Det finns många skäl att så fort som möjligt komma bort från fossilsamhället - och då menar jag inte bara monarkin.

Länk:

Guardian om oljekatastrofen

Etiketter: ,

27 maj 2010

Rapport från en handelsresande i hållbara transporter

Vaknade i Uddevalla i morse. När veckorna ser ut som denna är man glad att man vet.

Började i söndags kväll med nattåget till Stockholm. Frukost med Roger från LogiQ på Eadisson. Ofta någon från Trivector som är med fast man inte visste det. Hann med måndagsmötet på kontoret. Krävs mycket pussel när alla 30 konsulterna har fullt upp och mer därtill.

Sen gick jag på referensgruppsmöte i ett doktorandprojekt. En av cheferna på trafikverket har bestämt sig för att doktorera på halvtid på KTH, kring handel och trafik. Ett av mina favoritämnen. Kul sammansättning på referensgruppen, med allt från fastighetsutvecklare till Boverket.

Efter det hann jag med ett kundmöte på kontoret, kring ett nytt uppdrag innan Paulina och jag fortsatte med förberedelserna inför tisdagens workshop om Promenadstaden på trafikkontoret. Och sen fortsatte jag själv till 23.00 med att repetera gamla sanningar om städer av Kevin Lynch, Jan Gehl, Donald Appleyard och Gordon Cullen, som alla bidragit till kunskapsuppbyggnaden kring attraktiva städer.

Tisdagen började med en workshop om vårt forskningsprojekt kring hur man kan anpassa sig till snabbt stigande oljepriser. Mycket intressanta och spännande diskussioner med en bra blandning av forskare, folk från Energimyndigheten, kommuner, trafikverket osv.

Lunch på trevliga Cloud Nine nära kontoret, och sen till trafikkontoret för diskussionerna om promenadstaden. Mycket givande och roliga sådana blev det. Konceptet promenadstaden är mycket starkt och bra, även utan de preciseringar som nu görs. Måtte det överleva valet, oavsett politisk majoritet.

På tåget hem till Lund förberedde jag onsdagens föreläsning. Var hemma nästan i tid vid 22 -tiden.

Vaknade alldeles för tidigt på onsdagen och tog ett tidigt knökfullt tåg till Helsingborg. Det var länstyrelsernas Plan- och bostadsdagar, där jag skulle hålla ett av inledningsföredragen direkt efter landshövdingen, miljöministern och Boverkets GD. Jag måste medge att miljöministern gjorde ett ovanligt bra föredrag, inga fluffigheter och undanglidningar. Men han gick direkt så han slapp höra på mej....

På lunchen träffade jag chefen för samhällsbyggnadsavdelningen på länsstyrelsen i Västra Götaland, Dick Hedman, som jag inte kände sen tidigare. Han hjälpte mig att fylla en del luckor kring det som jag pratat om idag i Uddevalla. Serendipitet är fantastiskt!

Tillbaka till Lund hann jag med ett möte på kontoret där jag hann ett möte om den EU-ansökan vi skriver på. Det rullar in städer som vill vara med: Stockholm, Madrid, Bryssel, Berlin och nu senast Milano. Vad den handlar om - berättar jag efter 24 juni när den är inskickad.

Hem igen och strök en skjorta - och sen på tåget till Uddevalla. Och dit kom jag 22.00 och då tog Björn och jag en genomgång av torsdagens workshop.

Oxch workshopen om kollektivtrafiken i Fyrbodal gick bra. Utvärderingarna visade på över 8.0 i snitt på en 10-gradig skala. Och det var spännande att så många kommunpolitiker nästan blev röda i ansikten av en lite oförsiktig formulering vi gjort om att kollektivtrafiken borde få styra bebyggelsen...

Tog bussen från en Sveriges först byggda dockningsterminal Kamphof. Och nu sitter jag på X2000 mellan Göteborg och Lund, och är bara lite försenade.

I morgon skall jag bara jobba till lunch, sen skall hustrun och jag åka till Köpenhamn och gå på operan och se Carmen. Skall bli kul att se hur den spektakulära byggnaden ser ut inuti...

Sen skall jag sova...





Etiketter:

24 maj 2010

Framtid och karneval

Nej jag håller inte på att lägga ner bloggen - men det är mycket nu. Har ämnen i huvudet till massor av blogginlägg, som jag borde ha skrivit.

T ex om i torsdags när jag hade ordnat ett framtids-thinktank med 4 vänner som alla tänker mycket och klokt om framtiden. Det var:

- Troed Troedsson, paradigmmäklare som är en av landets bästa föreläsare (250/år...betydigt mer än mina 60..), och som jag föreläst tillsammans med många gånger. Hävdar blandannat att långsiktighet ofta inte är hållbart.

- Torvald Jacobsson, miljöinstitutet, som jobbar mycket i Kina och vet vad som händer där. Dessutom alltid uppdaterad inom all världens ämnesområden. Jobbar dessutom med en en historisk framtidsutställning om natur på Malmö Muséer.

- Sindre Magnusson, fd miljömupp och numera framtidstänkare. Jobbar i skärningen kultur, upplevelser och miljö. Har en mycket spännanade framtidsblogg. Var mest dystopisk av oss. Det går åt skogen med planeten, men människan klarar sig genom att det ligger i DNA:t att vi har är programmerade för reproduktion. Vi förökar oss till vi blir så många att jorden inte räcker till. Då får vi bygga nån farkost och fortsätta leva där....

- Ivar Wenster, fd kulturchef i Karlskrona, numera konsult i egna bolaget Ankdammen. Har guidat mig och andra ledamöter i Stadsmiljörådet (vila i frid) runt Florens en natt mellan 23.30-02.00. Minnesvärt, som det mesta Ivar säger.

Vi hade några väldigt spännade timmar, och vi kommer att göra om det hela igen i höst. Och då lovar jag att beätta mer...

Hela helgen har jag ägnat åt Lundakarnevalen. Detta underbara jippo som bara finns vart fjärde år. Sett alla de stora nöjena, utom Kabaren. Revyn var en glimrande Gudomlig komedi. Med Sune Gud den Helige Andesson etc. Och dubbelskopi - båda ändar samtidigt.

Spexet var så där - inte så kul. Det är svårt med korta spex. Halvkul, med för många långsamma vackra sånger.

Cirkusen - som var en blandning av saga, nycirkus och opera. Superproffsigt och underfundigt - med parkeur-killarna, och alla superduktiga operasångare som höjdpunkter.

Showen, med bara tjejer, och en supertight jazz-combo, var proffsig, och med suveräna sånginsatser. Ibland var det kul också, som i Karisma för humanister.

Och så Barnevalen, som jag såg 4 ggr inkl genrep. Dottern regisserade, och spelade monsterflicka, och sonen spelade gitarr, thats why. Och jag hade dessutom själv bidragit med sångtexter, när tiden tröt för dottern. Kanonbra, roligt, bra musik och sång, och ungarna älskade det. Och jag är inte partisk, eller?

Och nu sitter jag på ett hotell i Stockholm och har tagit upp mat på rummet för att hinna göra klart en presentation till en av morgondagens två workshopar, den om promenadstaden. Och så föredraget till onsdag morgon i Helsingborg, när jag skall prata direkt efter miljöministern, på länstyrelsernas plan och byggdagar. Jag skall inte visa några bilder eller diskutera hans insats i Uppdrag Granskning om Förbifart Stockholm. Jag lovar - eller?

Nu är det slut på pausen...

Etiketter: ,

19 maj 2010

Nu skall jag andas en stund

Två fullspikade dagar har passerat i 190. Började i går morse med att diskutera ett av våra rullande EU-projekt, som handlar om hur man löser trafikproblem i turistorter med massor av trafik del av året. Och hur gör man det hållbart? Grekerna som leder projektet tänker inte som alla andra. Är det därför de är bankrupta? Nästa möte är i alla fall på Mallorca i början av juni....

Sen hade vi ett annat möte om en ny ansökan till ett EU-projekt vi skall söka. Efter massor av diskussioner, med början i Graz för någon vecka sen, och sen i mail med vänner och kollegor i Österrike, Holland, Belgien, Spanien, Slovenien, Storbrittanien osv har vi nu enats om att vi skall ta på oss rollen som koordinator. Och det är ett stort jobb som väntar. Vad det handlar om - det berättar jag när ansökan är inlämnad. Men det är ett intressant och högaktuellt ämne där städer som Stockholm, Bryssel och Berlin kommer att medverka - om det nu blir några pengar.

Igår eftermiddag hade vi möte med Måns Lönnroth, fd Mistra, för detta statsekreterare, och som nu för Trafikverket och Svensk Kollektivtrafik utreder hur man skall skapa en svensk forskning som stöttar branschens ambition att fördubbla kollekivtrafiken. Vi hade en ganska likartad syn på vad som krävs. Som exempel att det krävs en politisk vilja och översättning av detta mål till konkreta åtgärder om det skall bli något.

Efter en timmes lönediskussion med chefskollegorna, rusade jag i väg för att kolla genrepet av Barnevalen. Barnevalen är ett av Lundakarnevalens sk stora nöjen, som riktar sig till barn och vuxna. Eftersom dottern regisserar ville hon ha detaljsynpunkter på ett av de första genrepen. Sonen spelar dessutom gitarr, och själv har jag hjälpt till genom att skriva lite låttexter. Och det kommer att bli kanon bra - kan jag säga utan att var partisk ;-) . Är ni i Lund försök få biljett.

Idag började dagen med att vi höll föredrag för politiker och tjänstemän från Eskilstuna som hela förmiddagen fick inspiration kring kollektivtrafikplanering. Det blev kul och intressanta diskussioner som faktiskt bekräftade det som Måns Lönnroth och vi pratade om dagen före.

Hann med ett nytt möte före lunch (medan andra pratade för Eskilstunagästerna) om den enkät vi gjort om flygstoppet. Nu börjar det bli ganska många intressanta resultat som vi snart kommer att presentera. T ex att kvinnor, som vanligt, har lättare att anpassa sitt resande än män.

Lunch med Eskilstunagästerna, och sen upp till Lunds sjukhus där vi höll föredrag för ett 60-tal miljösamordnare och miljöombud om hur de kan jobba med att göra transporterna mer hållbara. Trevliga diskussioner där också. Och alla undrade varför 16 ton tvätt varje dag transporteras från Malmö/Lund till Kristianstad för att tvättas. Svaret är att det faktiskt inte finns så många att välja på som klarar denna mängd. Och Kristianstad är närmare än Hamburg, där det finns ett annat tvätteri.

Sen gick jag hem och började jobba med morgondagens aktiviteter. Och de innefattar blandannat en hel eftermiddag med en kul blandning folk som jag samlat i ett enda syfte: att prata om framtiden. Mer om detta!

Etiketter: ,

16 maj 2010

Minskat oljeberoende - och miljöpris

Oljeläckaget från Deepwater Horizon fortsätter. Och nu verkar det som man tidigare felskattat hur mycket olja som läcker ut. Det talas nu om kanske 70.000 fat olja om dagen, dvs nästan en promille av jordens oljeförbrukning per dag, som brukat beräknas till ca 82 milj fat om dagen. Men BP:s chef ser ingen anledning att sluta borra efter olja i havet.

Horizons haveri, ger ytterligare skäl att så snabbt som möjligt bli kvitt oljeberoendet i världen. Att hitta ny olja blir svårare och svårare. Längre ner i haven, under isarna och i oljesanden i Alberta i Kanada. Där finns den. Och vållar stor miljöpåverkan när den skall utvinnas. Och ger sämre och sämre energiutbyte. När det gäller oljesanden är den mycket dålig, och dessutom är utvinningen en katastrof miljömässigt.

Och stora mängder av den traditionella oljan finns hos tveksamma regimer som Saudi, Venezuela, Iran osv.

Att vi i år troligen passerar oljetoppen, är ett annat skäl att så fort som möjligt ställa om.

Men att det smartaste sättet att göra denna omställning är att effektivisera bort så mycket energibehov som möjligt, verkar inte alltid gå hem. Många gånger när man pratar om "fossilfritt energisystem" eller "Fossilfritt transportsystem" som förutsätter man att energibehovet skall fortsättta att öka. Men det finns oerhörda vinster att göra på att påverka efterfrågan först, för att få till effektiviseringar i systemen. Det är där vi måste börja. Inte med att leta efter nya energikällor och sen förutsätta att allt skall vara som vanligt.

Börja med "demand management". I många fall är besparingar på 40 -50% fullt möjliga. Om man vill. Och vågar.

För egen del fick jag i onsdags eftermiddag ett glatt besked att jag får Lunds miljöpris 2010. Riktigt glad blev jag över denna uppmärksamhet, och jag visste inte ens att jag var nominerad!

Motiveringen är: "Christer Ljungberg förstod tidigt behovet av omställningar av trafiksystemet för att komma till rätta med koldioxidproblematiken. Christer Ljungberg får Lunds miljöpris för sitt framsynta arbete med miljöanpassad trafikplanering." Priset delas med miljöföreningen "Hållbart Universitet".



Länkar:
BP-chefen vill borra mer
Stora mängder olja under ytan
Lunds miljöpris
LTH om priset

Etiketter: ,

09 maj 2010

Ta cykeln istället

Att gå och promenera är ett underskattat förflyttningssätt. Har just invigt mina nya Simple Shoes sneakers, med sulor av gamla bildäck och ekologiskt odlad bomull i lästen etc. Jag tror i och för sig inte ett dugg på att vi kan rädda planeten genom vår konsumtion. Men bra initiativ att hållbarhetsanpassa våra kläder bör uppmuntras.

Gångtrafiken börjar sakta men säker bli intressant bland politiker och planerare. Stockholms nya översiktsplan får rubriken "Promenadstaden".

Även cykeltrafiken tycks gå en ny vår till mötes. Nu gäller det bara att man tar dessa båda färdsätt på allvar och inser potentialen. Som gammal cykelforskare blir man ibland ganska trött när man upptäcker att saker vi tog fram för 25-30 år sedan fortfarande inte är infört.

Därför blir jag extra glad i dag när professorn i teknik- och vetenskapshistoria på KTH Arne Kaijser tillsammans med doktoranden Martin Emanuel skriver om att den av Stockholmsrektorerna häromdagen föreslagna spårtaxibanan kan ersättas med cykeltrafik. Rektorerna för Stockholms Universitet, Karolinska Institutet och KTH tycker att man skall bygga spårbilsbana mellan de tre lärosätena. Det handlar om enligt de tre om "miljövänliga kommunikationslösningar anpassade till ett modernt urbant samhälle".

Spårtaxitillskyndarna pekar på att spårtaxi skall ersätta biltrafik. Men biltrafiken mellan de tre lärosätena är ju inte särskilt stor. Man kommer istället att ersätta cykeltrafik och kollektivtrafik. Jag har tidigare sagt att campusområden kanske skulle kunna vara ett av de få vettiga ställena att anlägga spårtaxi i. Men förmodligen är de inte bra ens där - de ersätter bara cykel och gångtrafik.

Jag har skrivit om spårtaxi och varför jag inte tycker att det är någon bra idé många gånger. Den som vill ha argumenten igen skriver helt enkelt "spårtaxi" i sökrutan här ovan. Spårtaxi räddar inte planeten - men tar fokus ifrån andra smarta lösningar som redan finns och fungerar. Som cykel.

Så när nu de tre rektorerna ändå är ute och cyklar - varför inte använda cykeln?

Länkar:

Etiketter: ,

07 maj 2010

Meet the family - från hela Europa

På planet på väg hem efter två dagar i Graz på ECOMM, den europeiska konferensen om mobility management, dvs hur man kan arbeta med att ändra resbeteenden innan resan börjar. Det var den 14:e ECOMM-konferensen och jag har varit med på 10 av dem. Jag räknade också efter att jag varit key-note speaker på 3 av dem, hållit ihop och modererat en (den i Lund 2007), presenterat paper på tre st, summerat hela konferensen en gång (i Karlstad 2003, tog halva natten..) och varit med i den internationella programkommittén de senaste fyra konferenserna.

Så det är lite av firmafest att komma till dessa konferenser, meet the family. Och dessutom är det fler och fler svenskar deltar, Sverige är jämte Holland och Storbritannien bäst i världen på mobility management.

Man får många nya idéer till hur man kan arbeta mot ett hållbart transportsystem. Jag har med mig ett antal sådana hem - men jag tänker för en gångs skull inte skriva om dem - av konkurrensskäl.

Men nästan allra mest givande att prata med kollegorna, och numera vännerna, från Spanien, Frankrike, Belgien, Holland, Tyskland, Schweiz, Storbritannien, Danmark, Slovenien, Lettland, Grekland osv, som kommer från företag, universitet, städer, organisationer osv som alla jobbar mot samma mål - att gå mot ett mer hållbart transportsystem.

Här har EU spelat en stor roll. Alla de EU-projekt där Sverige är verksamma ger kontakter som inte bara bidrar till ökad kunskap, utan ökad förståelse mellan olika kulturer osv. För mig betyder dessa europeiska kontakter långt mycket mer än bara sysselsättning för våra anställda. Vårt europeiska kontaktnät är idag ovärderligt, inte bara ur affärssynvinkel utan också mänskligt.

Så förutom alla föreläsningssessioner, jag modererade en, och lärde mig en del nytt om bilpooler och cykelpooler på köpet, så blir det många möten. Den här gången bl a ett intressant med tjänstemän från EU-kommissionen om flygstoppet, och vad man kan göra åt framtida liknande kriser, oavsett om det är askmoln eller oljekriser som triggar dem. De var mycket intresserade av vår enkät om flygstoppet så jag lovade på stående fot att den skall översättas. Kommer dessutom snart på Trivectors webb-plats.

Och så ett viktigt möte om en ny forskningsansökan som vi drar igång tillsammans med gamla och nya partners från hela Europa. Vad den handlar om tänker jag heller inte berätta ännu. Men ämnet är högintressant, både i Sverige och många andra länder.

Både roligt, givande och intressant alltså. Och dessutom är Graz en vacker och trevlig stad, kan rekommenderas för de som inte varit där. Den som vill veta mer kan läsa tidigare blogginlägg därifrån (skriv Graz i sökrutan ovan).

Etiketter:

05 maj 2010

Kognitiv dissonans och fångens dilemma

I Diners-loungen på Kastrup på väg till Graz i Österrike för den årliga ECOMM-konferensen om Mobility Management, dvs hur man ändrar resbeteenden.

Funderar över detta med att flyga - och då inte bara i skuggan av askmolnet. Trivectors enkät om flygstoppet har fått över 2000 svar som vi preliminärt analyserat. En hel del intressant - som att mer än 20 % samåkt hem med någon de ej kände tidigare. Hur många intressanta bekantskaper har det gjorts där? Hur många goda affärer? Vi återkommer de närmaste dagarma om detta. (På ECOMM skall jag träffa personer från kommissionen som fått i uppdrag av transportministrarna att titta på detta - och då är de intresserade av vår enkät...).

Nej det handlar naturligtvis om flygandet ur klimatsynvinkel. Vi på Trivector har ju en mötes- och resepolicy som tydligt styr mot andra färdmedel när det är möjligt. Vi åkte ju tåg till Amsterdam hela gänget för ett par veckor sen. Men till Graz blev det omöjligt, med tanke på andra åtaganden.

Funderar också över hur våra anställda som anstränger sig i jobbet och ibland t o m vill skärpa våra miljöåtaganden ytterligare. Vilket är bra.

Men samma personer gör nog nästan lika många semesterresor som de flesta andra - med flyg. Till New York, Thailand, Sri Lanka, Italien, Kanarieörna, Sydafrika osv. Fast några åker mycket tåg - till Kina osv.

Och själv sitter jag i samma dilemma. Jag vet att flyget orsakar utsläpp som är klimatskadliga. (Fast svenska flyget minskade i fjol och låg på samma nivå som 1983...). Och jag anstränger mig för att åka tåg i Sverige - så mycket att det i år lönade sig att köpa ett årskort på SJ - och det är dyrt.

Men hustrun undrar varför inte vi kan åka till Mallorca i juni (det blir nog så...), vi åker ju alltid tåg i Sverige - och vi kan inte själv rädda världen.

Och precis där i detta resonemang sitter nog många fast. Alla andra flyger och far, varför kan inte vi? Och jag hör också många säga: " Det gäller att passa på nu, det kommer inte att vara möjligt/billigt att göra dessa resor i framtiden.

Och så långt har de nog rätt....

Men i Graz skall vi diskutera massor av åtgärder för att gå mot ett hållbar transportsystem. och det är den första ECOMM-konferensen som klimatkompenserar alla resor.






Etiketter: ,

02 maj 2010

Tankar kring mossa, fartyg och gulfen

Mossan är riven vid sommarhuset i Barsebäckshamn. Det gick väl åt 1,5 liter sammanpressade växtdelar från karbon. Och lämnade efter sig 3,9 kg koldioxid. Och sen andades vi väl ut en del när vi räfsade upp de 20 säckarna.

I kikaren från andra våningen ser jag sex stora fartyg som ligger för ankar utanför i Lundåkrabukten. De har alla fantasieggande namn som Stenstraum, Torm Fox, Donaustern, och Rova. Och så en lång grön båt som jag inte kan se namnet på för ett stort träd som står i vägen och lagrar koldioxid. Men på marinetraffic.com ser jag att den heter British Esteem. Längre söderut, i Lommabukten, ligger sex stora fartyg till.














Alla är oljetankers. Och så passerar just Kess, med tillnamnet Thames Highway, som nog är nog lastad med bilar, den är hög, fyrkantig och stolt.

Oljetankers som ligger för ankar i Öresund är en ganska ny företeelse. De senaste tre somrarna har det legat en eller två någon vecka. Ibland har vi använt en liter bensin för att ta båten och köra ut och titta på dem, och vinka åt de ryska och fillipinska matroserna högt uppe på däck.

De ligger här och väntar. Efterfrågan på olja är fortfarande lägre än normalt. Några väntar nog på att få nya order om att hämta olja i Petersburg som skall raffineras någon annan stans. Några väntar kanske med fulla tankar på att få ett bra pris. De olika riksklasserna för fartygen antyder detta.

Och i Mexikanska gulfen sprutar miljoner liter olja ut i havet varje dag. Vi betalar ett ganska högt pris för att jag skall kunna riva min mossa.

Och nästan alla andra aktiviteter i mitt liv som också är oljedopade.


Länkar:


Etiketter: ,