17 maj 2011

Kampen om armstödet

Sitter på mittplatsen på rad 3 på flyget mellan München och Toulouse och försöker skriva på min dator. Inte helt enkelt med två stadiga herrar på var sin sida om mig, en fransman till vänster och en italienare till höger att döma av texten i böckerna de läser.

Funderar på om jag skulle börja skriva på den artikel till tidningen PLAN, som jag just via mail accepterat att författa? Nej, det är för trångt. Tankarna far iväg – funderar plötsligt på att säljkursen som pågår idag och igår på Trivector tagit upp mina röda byxor som jag hade kundseminariet i förra veckan. Avbryts i dessa funderingar av kaffe och ananas-kokos-schnitten.

Att flyga går fort, men obekvämt. Dagen började med tågstrul, vad annars? Skulle tagit Öresundståget från Lund till Kastrup, men när jag kom ner till stationen var tåget inställt, och ersatt av buss. På grund av kontaktledningsarbete. Bussen skulle gå till Kävlinge för att där möta tåget som gick en omväg via Lommabanan på grund av kontakledningsstrulet.

Ringde Pernilla som var på väg i bil till Hyllie för att ställa bilen där och gå på samma tåg som jag skulle ha åkt med. Jag hämtar dig, sa hon. Och medan jag väntade började alla tågavgångar lysa rött på en av de tavlor som kollegorna på Trivector System levererat till nästan alla svenska stationer. (Märkte ni produktplaceringen?). Så när Pernilla anlände beslöt vi att ta bilen hela vägen över bron. Det blev att hämta min bro-bizz hemma hos dottern som lånat den förra veckan för att proviantera på andra sidan sundet för den sista? studentsittning hon ordnade, och de har varit många. Jo – hon är snart klar trafikplanerare. Hur kunde det bli så?

Det blåste friskt på bron och hastigheten var nedsatt till 70 på vissa sträckor. Jo vi kom i god tid till flygplatsen. Och nu sitter jag här, efter att ha promenerat från parkeringen, checkat in i automat, köat för bagageinlämning, köat för röntgen av min livrem, köat för att gå på planet, suttit trångt i det lilla regionalplanet, åkt buss till terminalen i München, väntat, köat för att gå på bussen, åkt buss till planet, köat för att gå på planet.

Nu slaggar italienaren till höger in och tar upp hela vårt delade armstöd. Börjar bli svårt att skriva. Gäller att kämpa på. Kunde han inte sätta sig upp och läsa vidare i sin Umberto Eco-bok? Shit nu gjorde han det, kan han läsa svenska? Med slutna ögon? Truxa?


Nåväl, enligt bokningsbekräftelsen skall vi flyga sammanlagt 180 mil idag. Det tar ca 7,5 timmar från det jag stod på Lunds Central, till jag är i centrala Toulouse. Det betyder 240 km/timmen. Som ett snabbtåg alltså...

Nu är det ju inte så enkelt, det vet alla som försökt. Tågsystemen hänger inte ihop, och det går inte ens via förnämliga DB:s tågplanerare att varken se priset, eller köpa en biljett hela vägen. Men om vi satsat på att bygga ett snabbtågssystem, på allvar, kanske med sovvagnar också, så skulle det kunnat gå, på några timmar till. Och ja, jag vet att jag skulle kunnat ha tagit nattåg till Paris och fortsatt därifrån.

Konstigt nog sitter det fler än jag i detta plan som skall till samma konferens. Det är den årliga europeiska konferensen ECOMM som alltså handlar om hur vi kan ändra vårt resbeteende mot ett mer hållbart sådant. Jag har varit på ca 10 av de kanske 15 som varit sen de började. Jag har varit keynote-speaker på tre av dem, varit moderator på en, sammanfattat hela konferensen i 2, moderarat sessioner i kanske 5, och presenterat i kanske 5. Och suttit i internationella programkommittén 4 ggr. Shit, rena bokslutet - eller skrytet, vilket ni vill.

I år skall jag inte medverka på något sätt alls. Men de tre kollegorna från Trivector skall alla i hetluften. Jag själv skall bara lyssna, lära mig nytt, mingla med gamla kollegor och vänner, twittra (det finns en twittervägg), diskutera nya forskningsidéer osv.

Och fundera över hur en konferens om hållbar transporter kan blir mer hållbar.

PS När jag nu får tid att publicera detta sitter jag på innergården på hotellet i Toulouse. Det är minst 20 grader, som en medelhavsnatt. Och vi har ätit en bra fransk middag där vi valde anka, kanin, vildsvin etc. Inte konstigt att folk vill flyga. Hur löser vi detta? DS

Etiketter:

1 Comments:

At söndag, maj 22, 2011, Anonymous Anonym said...

En intressant bok och bra recension;
http://www.gp.se/kulturnoje/litteratur/1.630835-paul-clemens-punching-out

 

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home