26 maj 2013

Folkomröstning och lösnummer

Så har man då bestämt att man skall folkomrösta om trängselskatten i Göteborg. Man skall alltså folkomrösta om ett system som införts i demokratisk ordning, och där alla riksdagspartier varit eniga. De som är emot systemet har haft två val på sig att påverka beslutet.

Eftersom det handlar om en skatt är det riksdagen, och inte Göteborgs stad, som beslutar om trängselskatten. Man skall alltså ha en kommunal folkomröstning om något som beslutas i riksdagen, och där kommunen inte har beslutsrätt.

Och sen kommer det kanske allra märkligaste. Trängselskatten är ju en del i västsvenska paketet, som innehåller bland annat tågtunneln Västlänken, ny bro över Göta Älv och den sk Marieholmsförbindelsen, där första spadtaget togs häromdagen. Det vill säga, staten betalar hälften av de 34 miljarder paketet kostar, och Göteborg och regionen resten. Av dessa skall 14 miljarder komma från trängselskatten.

Så frågan är alltså vad man skall rösta om? Att avbryta alla förberedelser för de olika delarna i paketet? Att bara bygga bron och strunta i tågtunneln etc.? Hur allt hänger samman förklaras på ett bra sätt i den lilla filmen nedan.

Och hela cirkusen har tillkommit på grund av att GT startat en kampanj för att få till folkomröstningen.  Nu är ju GT en kvällstidning, som alltid levt på populism och egenproducerade debatter. Men visst känns det lite Berlusconi över detta?

Och min bild är att de traditionella papperstidningarna i allt högre grad försöker göra debatt av saker för att sälja mer lösnummer. Och ibland gäller det även de mer seriösa som DN, Svenska Dagbladet och Sydsvenskan.



Här i Lund har Sydsvenskan gett oproportionerligt mycket utrymme till den aktionsgrupp som inte vill ha spårväg i staden. Man har fått hela uppslag för att lyfta sina argument, som till stor del vilar missuppfattningar, men också en bristande kommunikation om varför det behövs en spårväg, från stadens sida.

Även här är alla partierna eniga, om att spårvägen behövs till det nya området med den internationella forskningsanläggningen ESS, och det bostadsområde runt om, som på sikt skall rymma 40.000 boende och sysselsatta. Det är alltså rena kapacitetsskäl som göra att det behövs spårväg i denna till stor del regionala förbindelse.

Men aktionsgruppen är duktiga lobbyister och får alltså stort utrymme i media. Vilket fick mej att twittra  om ”gnällpensionärer”. Detta gjorde att Sydsvenskan fick in en insändare från gruppen som menade att jag utsatte dem för ”ageism” som var lika illa som sexism eller rasism. När jag inte ville bemöta insändaren, kom den aldrig in. Det var inte kul utan debatt.

Vi behöver media som hjälper oss att förstå och fördjupa. Och som inte bara är en megafon för den som vill skapa debatt.

Länkar:
Västsvenska paketet
Vänstra stranden, dvs Maria Demker, prof i statsvetenskap, om folkomröstningen i Göteborg

Etiketter: , ,

7 Comments:

At måndag, maj 27, 2013, Blogger Anders Almér said...

Jodå, beslutet i Göteborgs kommunfullmäktige får konsekvenser. Men ändå - det var ändå väldigt många göteborgare som ville ha en folkomröstning. Det var detta som gjorde att moderaterna inte ansågs sig kunna negligera dessa. De som ville ha folkomröstning ansåg att de stora besluten om trängselskatt och annat fattats utan att man diskuterat och informerat folk.
Sen kan man diskutera vårt demokratiska system som Marie Demker gör. Nu finns det andra professorer i statsvetenskap än Demker, även i Göteborg, som har en annan uppfattning.
Ett annat exempel är Kristianstad där flera tusen skrivit på för en folkomröstning om ett köpcentrumprojekt utöver det som redan byggs. Alla partier är för projektet, från höger till vänster. Hur skall människor då kunna uttrycka en annan uppfattning. Jo man vill ha en folkomröstning. Det anser politikerna är "moraliskt tveksamt". När politikerna inte är nöjda med folkets uppfattning får man göra som Bertold Brecht rekommenderade, man får välja ett annat folk.
http://urbantlokalt.se/2013/05/24/folkomrostning-och-demokrati/

 
At måndag, maj 27, 2013, Anonymous Olof Svensson said...

Vad gäller trängselskatter så beslutar riksdagen vad kommunerna begär. Att kommunerna inte på eget bevåg kan införa skatter förändrar inte deras inflytande.

Trängselskatten kommer under den tänkta perioden kosta skattebetalarna 26 miljarder. Av dessa skall 14 gå till västsvenska paketet. Resten går till drift (4 mdr) och räntor. Det är med andra ord för medborgarna extremt ineffektivt sätt att inhämta skattemedel.

Om inte annat, röstas skatten ner så blir västsvenska paketet genast 4 mdr billigare. Kanske pengar som kan gå till kollektivtrafik?

GT's del i det hela överskattas. Redan innan GT's kampanj hade Vägvalet och andra engegerade samlat påskrifter för folkomröstning enligt gamla reglerna (5% av röstberättigade), vilket politikerna då röstade ner. Att GT bidrar med logistik för försök #2 gör det knappast till en propagandakampanj av en tidning.

 
At måndag, maj 27, 2013, Blogger Leonardo said...

Vad Västlänken slutligen kommer att kosta är det idag ingen som vet. Det finns ett flertal experter som hyser stora betänkligheter inför projektet. Om något skulle grävas ner i det centrala Göteborg så är det spårvagnarna. Som det ser ut idag vid Brunnsparken och Drottningtorget kan vi knappast ha mycket längre. Kapacitetstaket har för länge sedan nåtts och dessutom planeras för ökad turtäthet framöver. Den som har den minsta inblick inser strax att spårvägstrafiken i centrum har redan nått sitt tak.
Att beslutet om Västlänken tagits i politisk enighet säger ingenting om projektets lämplighet. Politikerna i denna stan är inte kända för att fatta genomtänkta beslut.

 
At torsdag, maj 30, 2013, Anonymous Anonym said...

Problemet är ju inte trängselskatterna utan att ingen tror på politikernas förmåga att analysera om "västsvenska paketet" är en bra investering. Varken för miljö eller ekonomi. Hur kommer det sig tex att SJ själva ser lösningar på tågproblemen som kan vara tollgängliga om 3 år och kosta en 10-del? Vad säger att inte alla bilar går på el när väl tunneln är färdig?

Oseriös beställningsforskning och partiska konsulter är problemet... Men det tror jag inte du vågar publicera.

 
At tisdag, juni 04, 2013, Blogger Olof said...

Varför är många så rädda för en folkomröstning? På många Västsvenska paketet-förespråkare låter det som att domedagen närmar sig och blir det ett nej till trängselskatten är det kört. Folkomröstningen är bara rådgivande. Varför är det så farligt att få reda på vad folk tycker i frågan? Har vi en ordning som säger att om ett visst antal namnunderskrifter bör leda till en folkomröstning bör man väl respektera det? Hade dock allra helst sett att folkomröstningen handlade om ja eller nej till västsvenska paketet, så som det är framförhandlat i sin helhet. Då blir det lättare att åskådliggöra vad ett ja eller ett nej innebär.

 
At tisdag, juni 04, 2013, Blogger Christer Ljungberg said...

Problemet är väl inte folkomröstnigen? Utan bara tidpunkten? Efter införandet, som varit känt under flera år....

Skall vi börja ställa krav på folkomröstningar på andra byggda och införda projekt också?

 
At lördag, juni 29, 2013, Blogger Mikael i go:teborg said...

Det är bara det att Anneli Hulte'n (s) som Kommunstyrelsens ordförande tidigt talade om att det skulle vara en folkomröstning om Trängselskatten i Göteborg.
Men ju närmare realiseringen av Trängselskatten skulle införas så blev hon allt mer tyst om sitt tidigare uttalanden om val om Trängelskatten.

Göteborg har nu 38 Trängselskattstationer med Stockholm har 18.
Göteborg har alltså mer än dubbelt så många Trängselskattstationer som Stockholm, vilket talar sitt tydliga språk om att de är ej främst avsedda för att sänka knökandet i götet utan främst är till för att dra in slantar till det Västsvenska paketet.

 

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home