31 maj 2013

Dolda kameran och olympiad i Gävle

På tåget efter fyra dagar i Gävle, varav jag modererat den årliga europiska konferensen om mobility management ECOMM2013, de senaste tre.

Det var den sjuttonde ECOMM; och jag har deltagit på tretton av dessa. Det blir lite som att möta sin europeiska familj varje år, trots att våra mentometerfrågor visade att 167 av de 320 deltagarna var där för första gången. Många som är där arbetar vi med i olika europiska projekt dessutom.

Mobility management innebär att arbeta med olika beteendepåverkande åtgärder för att minska resandet med bil och öka det med gång, cykel och kollektivtrafik. De som besöker konferensen är en intressant blandning av folk från städer, regioner, nationella organisationer, konsulter osv.

Området mobility management har utvecklats mycket under de senaste åren. Idag vet vi mycket om effekterna av denna typ av arbete.  Idag visades siffror som visar att mobility management är ca 10 ggr mer kostnadseffektivt än att bygga ny infrastruktur. Ändå fortsätter vi att bygga nya vägar som om ingenting hänt.

Som inledningstalare hade vi Ronald Haverman från Nederländerna, som är VD för MyWheels, ett peer-to-peer bildelningsföretag.  Dvs en del av den nya delningsekonomin, med företeelser som Airbnb (som väldigt få i publiken kände till…) där du hyr ut din bil till den som behöver, och på så vis får vi en stor bilpool med många möjligheter.

På inledningssessionen hade vi också Christoph Marx och Mark Major från EU-kommissionen. Och det är tydligt att kommissionen allt mer lyfter fram mobility management som viktigt. Det blir ju billigare har man börjat förstå. I höst kommer ett Urban Mobility Package, och här kommer mobility management att ha en tydlig roll. Och Mark uppmanade också publiken att försöka få de olika ländernas regeringar att förstå och engagera sig mer i mobility management. Ingen från näringsdepartementet var där….

Massor av intressanta sessioner föreläsningar, pecha kuchas, storytelling (meet the Swedes)  och workshops avlöste varandra under tre dagar. Och två mycket trevliga middagar där emellan. Det kanske allra roligaste inslaget var nog en speciell ungdoms-session. Sex stycken tjejer 17-18 år som intervjuat både unga och äldre om sitt resande. man hade också fått Länstrafiken att ställa upp på att man under en dag kunde åka gratis buss om man visade sin bilnyckel  ”När pappa nån gång måste ta bussen är det en stor grej…”.

Näst mest intressant var nog pecha-kucha-sessionen om gamification, spelifiering. När jag i tidigt planeringsskede föreslog detta ämne var det ingen i planeringskommittén som kände till begreppet. Men att använda spel-logik för att påverka beteende blir en allt mer intressant teknik. Det roligaste exemplet var nog det belgiska projektet där man på valdagen också fick kryssa för hur man rest till platsen. Genom en dold kamera kunde man se vad man svarade. Om man svarade gång, cykel eller kollektivtrafik startade en sekvens av hyllningar. Om man svarade bil hände andra saker. Se själv på filmen.

Naturligtvis gör dessa enskilda hyllningar ingen stor effekt. Men filmen fick viral spridning i sociala medier, och uppmärksammades därefter i belgisk TV. På så vis fick kampanjen stort genomslag, och fick nog en och annan att tänka till.



Och i dag på avslutningsdagen höll Iain MacBeth från Transport for London ett spännande föredrag om hur man använde mobility management under olympiaden 2012. En mastodontsatsning på att påverka företag och boende att ändra sitt resande under olympiaden. Och det lyckades, ca 2/3 ändrade sitt beteende. Och Londons trafik fungerade mycket bra under spelen. Tack vare mobility management.

En mycket rolig konferens, även om jag själv inte hann med så mycket eget lyssnande

Etiketter:

11 Comments:

At söndag, juni 02, 2013, Blogger Galen? said...

"Mobility management innebär att arbeta med olika beteendepåverkande åtgärder för att minska resandet med bil och öka det med gång, cykel och kollektivtrafik."

Jättebra!

Men med tanke på videon undrar jag hur många av de 320 deltagarna som förtjänade en hyllning?

 
At måndag, juni 03, 2013, Blogger Galen? said...

Förtydligande:

"Men med tanke på videon undrar jag hur många av de 320 deltagarna som förtjänade en hyllning för sitt sätt att ta ta sig till konferensen?"

Och du Christer: Jag har hakat upp mig lite på dig. Är impad av att du i egenskap av VD bloggar som du gör. (önskar att min VD gjorde detsamma). Men tycker att du är lite mesig. Du är smart (annars hade du inte varit VD för Trivector) och du förstår frågeställningarna om CC.

Men det gäller att komma ut från "Greenwashingroom" och börja påverka "de som röstar". Det gäller att släppa taget om sargen och komma med i matchen.

Jag inser givetvis att ditt uppdrag är Trivectors välmående, men var inte rädd. Skapa istället publicitet. Det skulle smälla högt i mina öron om du gick ut offentligt och sa att du fr.o.m nu aldrig mer kommer att flyga.

Det kanske kan betraktas som en symbolisk handling, men kombinera detta med att du som VD personligen i förväg måste godkänna alla flygresor som görs av Trivector-anställda. Eller nåt.

Ja, jag tycker att din semesterresa var ett misstag. Men det går att rätta till.

Du är smart. Du förstår. Var inte rädd. Utmana dina VD-kollegor. Du är en av få som ha möjlighet att göra skillnad.

Och kanske skulle det ge klimatförändringarna ett ansikte. Samtidigt som det respektabla företaget Trivector sätts på en större karta.

Jag vet att du kan. Frågan är om du vågar? Eller kanske om frugan accepterar ;-)

I vart fall har jag nu skrivit ett stycke text som jag hoppas resulterar i nåt positivt för Trivector under din ledning.

Förhoppningsvis fastnar detta inte i din modereringskorg.

Med vänlig hälsning från en möjligen besvärlig blogg-kompis

 
At måndag, juni 03, 2013, Blogger Christer Ljungberg said...

Du överskattar min betydelse. Jag har tyvärr inte alls den roll du tycks tro.

Och nån Greenwashing finns inte inom Trivector. Vi är väldigt öppna med vad vi gör, du kan läsa vårt nya hållbarhetsbokslut, finns på webben.

Och jag är öppen med att jag flyger ibland. Jag har dock dragit ner mitt flygande med ca 75% vilket nog är ovanligt bland VD:ar.

Och jag kommer säkert att fortsätta att göra en och annan privat flygresa även framöver.

Men inom Sverige flyger jag i princip inte. (Vågar inte säga aldrig, för det kan säkert hända nån gång i nödläge eller så....) och bara detta tycker många är oerhört märkligt...

 
At måndag, juni 03, 2013, Blogger Galen? said...

Christer, såvitt jag kan bedöma hör Trivector till de bästa i klassen (konsultföretag inom samhällsbyggnad m.fl sektorer) när det gäller hållbarhetfrågor.

Jag tror inte jag överskattar din MÖJLIGHET att göra skillnad. Ej heller din förmåga.

I år nåddes 400 ppm vid Manua Loa. Om ca 15 år kommer sannolikt gränsen 450 ppm att nås om inget dramatiskt sker. Alltså gränsen för riktigt farliga klimatförändringar. (sannolikt är 450 ppm för högt värde).

Redan i år finns en icke försumbar sannolikhet för ett ifritt Arktis i september. Även om det inte blir så tyder alt på att det inom 5-10 år kommer att vara många veckors/flera månaders isfrihet däruppe varje år.

Givetvis påverkar detta vädermönstren (hur skulle det inte kunna?) med exponentiellt ökande katastrofala följder.

Jag ser idag på TV-nyheterna om översvämningar i Europa. Tidigare i år extrem kallt och snöigt i UK (man klarade nätt och jämnt värmeförsörjningen eftersom naturgaslagren tog slut). Förra året var det extrem torka i USA och tidigare år extrem värme i Ryssland. Etc etc. Du förstår säkert min poäng.

Att VD:n i det läget fortsätter flyga privat är inte trovärdigt för ett företag med i övrigt tydlig hållbarhetsprofil.

Du skulle dock bli en förebild om du tog det beslutet och även kommunicerade det till alla. Du skulle också kunna bli en förebild för yngre ingenjörer.

Du skulle sätta upp ribban en bit för andra. Det skulle märkas och jag skulle tveklöst kommunicera det för att påverka ingenörer i min omgivning och min arbetsgivare. Det skulle göra skillnad. (Även om själva handlingen kanska bara är symbolisk).

Det är det jag menar med att "släppa taget om sargen och komma med i matchen."

“Sometimes doing your best is not good enough. Sometimes you must do what is required.”

(Winston Churchchill)

Jag besvärlig? Nej, men kanske en finne i röven ;-)

 
At måndag, juni 03, 2013, Blogger Christer Ljungberg said...

Jag vet allt det du skriver naturligtvis. Men jag tror ändå inte att det gör nån skillnad.

Så länge vi inte får beslutsfattarna att styra i rätt riktning i stället för fel, så händer inget. Oavsett mitt eget flygande.

Trivector är ett litet bolag som media och andra är ganska ointsserade av. Så tyvärr - jag tänker fortsätta att anstränga mej, men kommer att flyga då och då.

 
At tisdag, juni 04, 2013, Anonymous Anonym said...

Men hörru!

Nu menar du väl annorlunda? Läser sista kommentaren som att den enskilda individens agerande inte skulle spela roll. Klart det gör skillnad hur vi själva väljer att agera?

Sen är det ju just ett eget val, men ändå.

 
At tisdag, juni 04, 2013, Blogger Galen? said...

Anonym:

"Klart det gör skillnad hur vi själva väljer att agera?"

Ja, det är liksom det som är hela grejen. Undrar dock om det kanske är ett skrivfel med "?" isf "!"

Men tack Christer för att du tog dig tid att svara. Jag ska inte besvära dig mer. Ha ett bra liv!

 
At tisdag, juni 04, 2013, Blogger Christer Ljungberg said...

Kanske är jag desillusionerad efter 20 år i miljösvängen.

Självklart måste vi alla anstränga oss, men om vi alla inom existerande strukturer gör allt vi kan räcker det ändå inte. Det behövs strukturella förändringar och för dem behövs politiska beslut.

Ännu så länge är det väldigt mycket som att slåss mot väderkvarnar. Vi sitter fast i befintliga strukturer som bara rullar på - path dependency kallar forskarna det....

 
At torsdag, juni 06, 2013, Anonymous Anonym said...

Nu är det allmänna medvetandet på en sådan nivå att det kommer göra stor skillnad vad enskilda gör. Speciellt enskilda med inflytande. Så det känns märkligt att läsa det du skriver C, det känns som du backar mot vinden när du äntligen kan känna att du har både medvind och nedförsbacke i dessa frågor! Eller har du som "VD" tagit intryck av Borg?

 
At tisdag, mars 25, 2014, Anonymous Anonym said...

Det vore synnerligen trevligt att som vanlig lågavlönad svenne kunna läsa om mannen som kunde låta fruns önskan om en semestermånad i Thailand uppfyllas utan att de flyger!! Att detta kräver mer tillgänglig semestertider än vad vi golvarbetare har att tillgå är ok. Sådant står vi arbetare gärna ut med om högsta hönsen har en miljömässig anledning till bättre(längre) semester. En vd är alltid en vd... Borde gå att få enheldel pr med företagets vd som alltid väljer miljön och därför aldrig flyger.
Mvh Fredrik.

 
At torsdag, mars 27, 2014, Anonymous Anders Norén said...

Lösningen är tämligen enkel: åk inte till Thailand.

 

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home