24 oktober 2013

Vem är det som kör egentligen?

Ni vet Kalle Anka på julafton. Den roligaste delen tycker många med mig  är den med husvagnssemestern. Där Musse Pigg lagar mat inne i husvagnen, medan Kalle Anka badar i badkaret, och Janne Långben kör. Så är maten klar, Musse trycker på en knapp och så fäller badrummet ihop sig, och Kalle kommer flygande in i köksdelen. Musse ropar på Långben, som kommer. Efter ett tag undrar Kalle: Vem är det som kör egentligen? Då säger Långben: - Det är ju jag!

Är det inte precis så det verkar fungera i stora delar av samhället idag? Vi tror att vi styr, och egentligen är det någon annan osynlig som gör det.

Härom veckan stoppades de nya utsläppsförslaget för personbilar på 95 g/km av Tyskland. Man lyckades med hjälp av lobbyister att få med bland andra Storbritannien, Spanien och Polen för att stoppa de nya utsläppsreglerna. Bilindustrin, med BMW i spetsen skall ha gett ett rejält bidrag till kristdemokraternas partikassa. Så i det här fallet var det alltså bilindustrin som styrde.

Ungefär samtidigt lyckades en massiv lobbykampanj förändra det nya tobaksdirektivet. Bara Philip Morris hade 160 lobbyister satta på detta fall. Och man lyckades få e-cigaretterna att fortsätta säljas i vanliga butiker, skjuta upp förbudet mot mentolcigaretter och förbudet mot extra smala cigaretter stoppades bland annat. I detta fall var det alltså tobaksindustrin som styrde.


Här hemma kan vi se på köpcentrumen. I Sverige har vi mest kvadratmeter köpcentrum per person i hela Europa. De ägs till övervägande del av stora multinationella företag. Riskkapitalbolag, tyska pensionsstiftelser osv. Alla med stora finansiella muskler. Ta exemplet Entré i Malmö. Det öppnades i oktober 2009, och har gått dåligt sen dess. Nu håller man på att byta ut 35.000 kvm golv för att det skall bli snyggare och gå bättre, tror man. Commerce Real köpte centrat för ca 1,2 miljarder, och det är nu värt ca 400 miljoner säger bedömare. Och då stoppar man in nya golv etc för ca 350 miljoner för att försöka vinna tillbaka pengarna. Här är det tyska pensionsstiftelser som styr.

Också när det gäller vår infrastruktur undrar jag vem som styr. Som jag visat i tidigare blogginlägg baseras de nationella planerna på prognoser som visat sig vara helt fel. Biltrafiken har grovt överskattats och tågtrafiken underskattats. Och i nya nationella planen tror man återigen att biltrafiken skall öka stort. Trots att det finns ett stort antal orsaker till att biltrafiken inte alls ökar utan minskar. Vem som styr här förstår jag inte. Kanske går det ut på att rättfärdiga redan fattade beslut om olika biltrafiksatsningar som Förbifart Stockholm etc. Vad vet jag?

Vi får nya bekräftelser allt oftare på att klimatet är på väg åt fel håll. I går, den 23 oktober hade vi 17,6 grader varmt här i Lund, det varmaste någonsin en oktoberdag sen mätningarna började 1881. Och ja, jag vet att enstaka mätningar inte kan tas för intäkt för övergripande trender. Men den nya IPCC-rapporten visar ju på samma utveckling. Här är det definitivt ingen som styr.

I de flesta fall ovan är det ju marknaden i vid bemärkelse som styr. Men det är marknaden i form av mycket stora kapitalstarka företag som styr. En marknadsekonomi behöver ramar, uppsatta av politiker som ger en inriktning som gynnar samhället i stort, och inte bara ägarna till storföretagen.

Politiken tycks har resignerat och lämnat ratten. Precis som Långben.

Länkar:
Tyskland stoppa nya utsläppskrav
Om Entré i Malmö




Etiketter: , , ,

2 Comments:

At måndag, oktober 28, 2013, Anonymous Robban said...

Det fattas ett steg i din logiska slutledning. Den gemensamma nämnaren för alla här uppräknade "styrmän" är att de tillhör människosläktet. Vi är den enda arten på planeten med förmåga att åstadkomma sån här oreda och dessutom tror vi ju att vi gör det för vårt eget bästa, vilket bara visar på vår totala inkompetens för ändamålet.
Giraffer, rävar, humlor, myror och allt annat som ryms inom livet på planeten kan tyckas betydelselösa i jämförelse med "skapelsens krona" men det är enbart genom deras existens och dagliga värv som den här planeten fortfarande är ett livsrum värt namnet.
Det vi människor sysslar med sen åtminstone ett antal århundraden är en parasitär verksamhet av grövsta slag och enbart till nackdel för resten av skapelsen.
De för naturen negativa avvikelser som räknas upp ovan kan givetvis ges nya styrmän men är inte riktningen hela tiden densamma? Är inte intresset bland nya "styrmänskandidater" mest inriktat på att med fräscha, övertygande argument komma åt rodret för att sen fortsätta som förut?
Vi närmar oss nu, inte minst genom Peak Oil, absoluta gränser för vår dumdristighet då de gamla tricken inte längre duger. Vi har, med illusorisk framgång, lurat varandra och oss själva tillräckligt länge nu men vi har tydligen inte insett att verkligheten inte låter sig luras, än mindre skojas med.

 
At måndag, oktober 28, 2013, Anonymous Jan Wiklund said...

Lustigt, Christer, samma fråga ställer vi på http://alternativstad.nu/Dokument/forbifart-vem.html

De enda som har egenintresse är ett antal högre tjänstemän på f.d. vägverket. Men, som dåtidens starke man i Stockholm Gunar Hjerne sa på 70-talet: Vi kan inte styra gatukontoret, dom är för starka. Samma gäller väl med vägbyråkraterna nationellt.

Fast varför lägger man helt enkelt inte ner dom?

 

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home