09 oktober 2013

Volvo och Sveriges Los Angeles

Läser i GP om hur informationschefen på Volvo, Bodil Eriksson, är mycket bekymrad över att Göteborg  ”väljer att profilera sig som en kommun som ser bilen – och därmed bilindustrin – som något negativt, särskilt som detta inte avspeglar kommuninnevånarnas åsikter.”

Hela debatten började med att BIL-Sweden och Västsvenska Handelskammaren gjorde en undersökning som visar att Göteborg fortfarande är Sveriges Los Angeles. Man slår fast att Göteborg är mer bilberoende än Stockholm, och det är ju inte konstigt eftersom staden byggts för bilen på ett helt annat sätt än Stockholm.

Ändå kan man utläsa i undersökningen att 45% av göteborgarna kan ersätta bilen med kollektivtrafik. Det är också mindre än 50% i Göteborgs kommun som tycker att man behöver bilen för att få ihop livspusslet.  Tar man in kranskommunerna blir siffrorna naturligtvis annorlunda.

Det är alltså väldigt olika vad som är ”kommuninnevånarnas åsikter”.  Ser man på invånarna i Göteborgs innerstad är de föga förvånande mindre bilberoende än de utanför.

Jag tycker nästan att jag blir förvånad över hur pass lite beroende av bilen man faktiskt är i Göteborg, med tanke på hur staden planerats för bilen, och fortfarande förtjänar epitetet Sveriges Los Angeles.


Det som förvånar mig mest är att Volvo tycks ha en så dålig omvärldsbevakning att man irriterar sig på att kommunen ”när man i förra veckan invigde sitt nya representationskontor i EU:s Bryssel delade kommunledningen ut en broschyr som deklarerade att ”mobility management” för Göteborgs stad handlar om att få invånarna att lämna bilen hemma.”

Men hallå, att bilanvändandet världen över går ner i våra städer, kan väl ändå inte Volvo ha missat? Och det beror på en mängd olika faktorer, som varken Volvo eller Göteborg kan göra något åt. Att vi vill ha våra städer mer för människorna än för bilarna.

Under åren 1991-2002 hade Volvo en designchef som hette Peter Horbury, han bl a var mannen bakom S80:s design. Jag har sparat ett citat från en intervju med honom, där han funderar över bilens framtid i städerna, som jag under några år brukade visa på mina föreläsningar.

"Bilen övertar hästens roll – något vi bara använder för nöjes skull. I städerna finns bara allmänna transportmedel. Och bilen tvingas man parkera i ett garage i ytterområdet när man vill in till city."

Jag minns inte vilken horisont Horbury hade. Men han håller ju på att få rätt. Allt fler städer inser att attraktiviteten, och effektiviteten, kräver mer yteffektiva transporter än bil, inne i våra städer. Det vill säga bättre plats för gång, cykel och kollektivtrafik. Och tittar man på Bil-Swedens undersökning är det t ex bara ca 30% av invånarna i Göteborgs kommun som använder bilen för att komma till jobbet. Däremot använder många fler den för fritidsändamål.

Om Volvo skall överleva som bilföretag är det säkert viktigt att förstå den utveckling som nu är på gång. Där bilens roll i staden ändras, där bilen inte längre är samma statussymbol, och där tillgång till bil inte säkert måste innebära att alla äger vars en. Mina egna barn, 27 och 21 har ingen bil, vilket jag själv hade redan från 18 års ålder. En av dem har inget körkort heller.

Jag kommer gärna till Volvo och pratar om vad vi idag vet om peak car, trafiken och det goda livet, och om mobility management.

PS. Mobility Management innebär samma typ av påverkan som bilindustrin använder varje dag, året runt. Det innebär inte att någon förbjuds att ha bil, bara att man visar vilka alternativ som ofta kan vara mer effektiva att använda, särskilt inne i städerna, för att undvika negativa effekter som trängsel och avgaser. DS

Länkar:
BIL-Swedens undersökning, ppt-bilder
Volvos debattinlägg
Oppositionens debattinlägg
Inlägg från Kia Andersson, MP
Johan Trouvé, Handelskammaren
Lars Henriksson, Volvoarbetare och författare



Etiketter: ,

2 Comments:

At torsdag, oktober 10, 2013, Anonymous Bo Aronsson, Göteborg said...

Tack för ett klargörande inlägg som bidrar till att hyfsa debatten. I arbetet med Vision Älvstaden kom vi, bl a efter samtal med dig, fram till vad som krävs för att skapa framtidens attraktiva stad. Det vore märkligt om Volvo pga till synes bristande omvärldsbevakning skulle ifrågasätta en sådan inriktning i Göteborgs stads arbete.

 
At torsdag, oktober 10, 2013, OpenID hoogens said...

Bra sammanfattning av läget. Volvo måste nog förstå att det är i denna riktning vi rör oss. Är de snabbfotade och hänger på så kanske det trots allt finns en ljus framtid för bilindustrin i Göteborg. Kanske inte samma volymer, men har man övertaget kanske bra marginaler? Gör inte samma misstag som musik och filmindustrin gjort, att motarbeta utvecklingen. Följ med den och du är garanterad framgång!

 

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home