20 december 2013

Går det kvällsflyg till Stockholm?

Nej ingen brukar ställa frågan i rubriken. Men när jag berättar att jag åker nattåg Lund-Stockholm nästan varje vecka är det mycket vanligt att jag får frågan: Finns det nattåg till Stockholm?

Anledningen att jag ofta får frågan är naturligtvis att marknadsföringen är helt obefintlig. Liksom utveckling av koncept och erbjudande. Hade SAS och Malmö Aviation agerat på samma sätt hade de troligen också haft problem.

Här finns naturligtvis många poänger att ta på att man kan vara på plats tidigt för möten i Stockholm, att man slipper en hotellnatt etc. Istället har SJ alltid valt att försämra service och erbjudande som den viktigaste konceptutvecklingen. Små detaljer i förstaklass var tidigare en nattmacka, och morgontidning utanför kupédörren. Först försvann den ena, sen den andra.

Men nu vill SJ sluta köra nattåg Malmö-Stockholm. Med motiveringen att färre åker. För oss som åker ofta verkar detta för det första inte vara sant – inte ovanligt att det är svårt att få plats i 1:a klass-vagnarna. Och plattformen i Lund är ofta full av folk som stiger på.



Och vidare verkar beslutet inte särskilt genomtänkt. Nattåget är en del i det koncept som kan få flygresenärer att istället ta tåget. Du behöver inte stiga upp tidigt, eller du sparar en kväll hemma och en hotellnatt etc. Nattåg Malmö-Stockholm, verkar säkert ur sedvanligt Stockholmsperspektiv, som betydligt mindre viktigt än vad det faktiskt är. För varje såld nattågsresa finns säkert till 95% också en returresa med SJ.

Och för personer som mig, som har Årskort på SJ, är nattåget det som gör detta vettigt. Jag tror SJ kommer att förlora många årskortsresenärer om man sätter planerna i verket.

Sammantaget tror jag att SJ kan förlora mycket mer på en nedläggning än man själv förstår.
Att det sen handlar om en nedmontering av en viktig funktion i byggandet av ett hållbart transportsystem struntar säkert SJ i. De har ju sitt lönsamhetskrav att tänka på. I fjol levererade de 157 miljoner till staten.

Och kanske är det där man bör fundera på en förändring. Sänk detta krav, åtminstone till de nivåer som konkurrerande trafikbolag ligger på. Eller tänk om helt, ta bort kravet, och se SJ som den spjutspets för omställningen till ett hållbart transportsystem som vi behöver.

Tillägg: Den 8 jan publicerads vår debattartikel om nattågen i Sydsvenskan. Läs den här: Näringslivet behöver nattågen.

PS. SJ har redan blivit upprörda över Hitlerfilmen. De förstår inte vad upphovsmannen vill säga. Men alla andra förstår precis, eller hur? Jag tycker personen som gjort den fångat stora delar av problemet mitt i prick.DS

Etiketter: , , ,

13 Comments:

At fredag, december 20, 2013, Anonymous Linda Göransson said...

Filmen är mitt i prick. Kanske är det där problemet ligger: att de inte riktigt förstår vad som vill sägas. Och det är det riktigt oroväckande.

 
At fredag, december 20, 2013, Anonymous Jan Wiklund said...

Den filmen har jag inte sett? Kan någon ge mig en länk....?

Annars fångas väl SJ-tänket i den tidlösa sketchen (eller vad det var) från ca 1970:

- SJ har upptäckt att det alltid är den sista vagnen som skadas mest vid tågurspårningar. Så nu har vi beslutat att inte köra med den sista vagnen.

 
At fredag, december 20, 2013, Anonymous Anonym said...

Åker tåget åt andra hållet från Stockholm till Malmö ganska ofta och att det brukar vara mycket lite folk på det tåget.Till Stockholm många med med nattåget säjer du. Är det då lite från Stockholm så blir ju det ekonomiskt dåligt. Även jag vill ha kvar nattåget från Stockholm.Är inte lika intresserad om det går åt andra hållet.

 
At fredag, december 20, 2013, Blogger Christer Ljungberg said...

Men det jag säger är att de som åker nattåg till Stockholm åker annat tåg tillbaka. Så SJ missar denna intäkt när de tar flyget.


 
At lördag, december 21, 2013, Anonymous Anonym said...

Trivektor Trafik får väll ta över vagnarna och köra nattåg. Kundunderlag, koncept och ekonomi är tydligen inga hinder.

 
At lördag, december 21, 2013, Blogger Leonardo said...

SJ har ju nyligen beslutat att reducera personalen med en femtedel, vilket knappast kommer att förbättra servicen.

 
At lördag, december 21, 2013, Blogger Christer Ljungberg said...

Kära anonym. Jag antar att du menar Trivector Traffic. En av mina poänger är ju att nattåget är en del i ett system. Därför tror jag det är svårt för någon att ta över och driva det solitärt.

 
At söndag, december 22, 2013, Anonymous David Magnusson said...

Bär jag jobbade i Uppsala (bor i Skåne) hade jag stor nytta av att komma fram tidigt på Stockholm C - Tåget väntar till 7 för den som ska kliva av därstädes - och vara i Uppsala innan 8. Jobbade i U-a endast ett par dagar i månaden och konceptet passade mig perfekt, slapp övernattningar och morgonflyg på det här viset.


Intressant utveckling ifrån tågintresseforumet Postvagnen som jag ansluter mig till:
http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=793232

Man har haft en produkt som inte marknadsförts eller utvecklats på årtionden. Men som man borde kunna plocka. Som mitt fall visade så kan nattåg bli en del av ett fantastiskt system där även tidig framkomst har sina fördelar som det hade i mitt fall medan de som ska till slutdestinationen kunde ligga kvar längre.

 
At söndag, december 22, 2013, Anonymous David Magnusson said...

Annan artikel som uppmärksammat att nattågsförbindelserna i Europa försvunnit "för de kan ju ersättas av snabbtåg":

http://www.lowtechmagazine.com/2013/12/high-speed-trains-are-killing-the-european-railway-network.html

 
At måndag, december 23, 2013, Anonymous Jenny Åström said...

Ja vi är väl många nu som funderar på hur livet ska gå ihop framöver... finns ju liksom inget bra alternativ till nattåget. Jag som försvarat SJ i vått och torrt, fått flera att inse förträfflligheten med nattåget etc, känner mig rätt så sviken... Vad göra? Hoppas på en konkurrent? Flyga...? Trist! Känner precis som Hitler i detta fall.

 
At tisdag, december 24, 2013, Anonymous Jens Andersson said...

http://www.sydsvenskan.se/skane/regionen-klagar-pa-nedlagda-nattag/

 
At fredag, december 27, 2013, Anonymous Thomas Montgomery said...

I december 2012 (eller var det 2011?)tidigarelades tåget från Sthlm med 1 1/2 timme. Följden av detta blev bl.a. mindre tid på kvällen i Sthlm för kunderna samt att de goda anslutningarna norrifrån bröts.
Dessutom blev effekten att ankomsttiden till Malmö blev så tidig som 05.40!
Som om detta inte var nog, så erbjöds den som sökte förbindelse med nattåget till Malmö, via SJ:s hemsida, att stiga av tåget i Lund kl. 05.25 - fortsätta med buss till Lomma - byta buss där för att komma till Malmö kl. 06.30! Inte ett ord om att tåget ankom Malmö 05.40 och att sovplatsen fick disponeras till 07.00...
Tillfälligheter, eller?

 
At söndag, december 29, 2013, Blogger Alexander Åkerman said...

Det är kanske sant att snabbtåg dödar nattåg. Åker ibland tåg hem till familjen i Uppsala från Umeå. Innan Bottniabanan togs i drift var Nattåget mycket mer attraktivt än dagtågen. Gå på tåget på kvällen, vakna i lagom tid nästa dag. Med den nya bottniabanan kommer man fram alldeles för tidigt på morgonen (hinner knappt sova) samtidigt som dagtågen går på endast 6 timmar. Precis lagom för att hinna maila, kolla film och äta matsäck...

 

Skicka en kommentar

Links to this post:

Skapa en länk

<< Home